Waarom is presenteren zo moeilijk? Omdat we vergeten te laten zien wat we vertellen.
Het doel van de presentator bij het geven van een presentatie is anderen helpen zien wat hij ziet. Om dit te bereiken moet het publiek worden onderhouden, onderwezen en overtuigd. Ze moeten ook gemotiveerd worden, pas dan zullen ze veranderen. Het zou makkelijk moeten zijn, maar dat is het niet.
Laat zien en vertel, dat is het motto van Dan Roam in Visueel presenteren – Het ontwerpen van presentaties die overtuigen met nieuwe tools om indrukwekkende presentaties te maken. Zijn vorige boek Op de achterkant van een servet werd door Business Week en The London Times uitgeroepen tot beste creativiteits- en innovatieboek van het jaar en in achttien talen vertaald. In zijn nieuwste boek gaat hij uit van drie hoofdregels om van presenteren een succes te maken: ‘Vertel de waarheid, Vertel de waarheid met een verhaal en Vertel de waarheid met plaatjes’ (tekeningen).
Vertel de waarheid
Er is geen snellere manier om vertrouwen op te bouwen bij het publiek dan de waarheid te vertellen. Er zijn drie soorten waarheden: de waarheid van het hoofd (intellectuele waarheid), de waarheid van het hart (emotionele waarheid) en de waarheid van de data (feitelijke waarheid). Het is niet zo dat maar één van deze waarheden de juiste is, want juist zijn ze alle drie. De eerste vraag die we ons als presentator moeten stellen is: welke waarheid wil ik vertellen voor dit onderwerp, voor dit publiek en voor mezelf?
Alle presentaties bestaan uit slechts drie elementen: mijn idee, ik en mijn publiek. Het eerste element (mijn idee) is, zeg maar, mijn overtuiging, boodschap, concept, product, ontdekking enzovoort. Bij het tweede element (ik) gaat het om vragen als wie ben ik nu echt als ik dit idee deel? Ben ik vol vertrouwen of onzeker? Hoe wil ik dat mijn publiek mij zal herinneren? Hoe het derde element (mijn publiek) wordt vormgegeven, hangt af van wie de mensen zijn in het publiek en waar ze warm voor lopen. Als mijn presentatie het publiek maar op één manier zou kunnen veranderen, wat zou die verandering dan zijn?
Lees het hele artikel in Management Executive door het hieronder gratis te downloaden (pdf).