Een eindeloze stroom informatie komt dagelijks binnen bij bedrijven en organisaties. Helaas zonder ‘gebruiksaanwijzing’. Onderzoekers hebben uitgezocht hoe je door de bomen het bos leert zien.
Datastroomanalyse
Een organisatie die haar datastroom goed weet te analyseren, kan daarmee een flink concurrentievoordeel behalen. Met dat uitgangspunt deden IBM en MIT Sloan Management een grootschalig onderzoek naar het gebruik van geavanceerde analysemethoden om gegevens te duiden. Uitkomst: de grootste obstakels liggen niet zozeer op het gebied van dataverzameling, maar in de bedrijfscultuur en in de houding van managers.
Die problemen zijn echter goed te tackelen, zeggen de onderzoekers. Ze stelden een vijfpuntenplan op waarmee gegevens niet alleen begrijpelijker worden gemaakt, maar ook beter hanteerbaar in de dagelijkse praktijk.
- Richt je op de grootste en meest waardevolle kansen, want grote uitdagingen zetten mensen op scherp. Het zal even wennen zijn om over te schakelen van het nemen van besluiten op basis van persoonlijke ervaring naar data-analyse, maar als het om een bestaande, belangrijke kwestie gaat, lijken de obstakels ineens minder belangrijk.
- Stel bij iedere kans eerst vragen, daarna komen de data. Begin ‘in het midden’: analyseer eerst de belangrijkste kwesties rond je businessdoel. Bepaal daarna welke informatie je nodig hebt om die kwesties op te lossen.
- Veranker inzichten om acties te sturen en waarde te realiseren. De respondenten van het onderzoek vonden trendanalyse, voorspelling en gestandaardiseerde rapportage de belangrijkste instrumenten, maar ze verwachten dat deze binnen twee jaar worden ingehaald door datavisualisatie, simulaties, geavanceerde statistische technieken en analysemodellen gecombineerd met bedrijfsprocessen.
- Behoud je bestaande vaardigheden en voeg nieuwe toe. Data-analyse zal de bestaande spreadsheets en grafieken heus niet meteen naar de prullenbak verwijzen. Kies er daarom voor de analysemethoden uit functies als bijvoorbeeld boekhouding te verbreden over andere functies; dat lukt vaak al met kleine aanpassingen.
- Gebruik een informatieagenda, met zicht op de toekomst. De informatiestroom wordt breder en groter, en diverse stromen worden gekoppeld. Zo kunnen bijvoorbeeld gegevens over de leveranciersketen in real time worden gelinkt aan weers- of verkeersinformatie of aan de vraag vanuit de markt. Integratie, samenhang en betrouwbaarheid van data zijn dus cruciaal.
(Bron: Steve LaValle e.a. in Management Executive)