Hoe stuur je ethisch gedrag? Want subtiele hints van het management kunnen verantwoorde keuzes van medewerkers gunstig beïnvloeden.
Gedragseconomie heeft al vaker aan het licht gebracht hoe onze schijnbaar vrije keuzes worden beïnvloed door de manier waarop dingen aan ons worden gepresenteerd (wat beschikbaar is in de kantine, wat op ooghoogte staat in de winkel enzovoort). Details die we misschien niet eens opmerken omdat we er zo aan gewend zijn, geven een duwtje in de gewenste richting. Geen enkele keuzeomgeving is neutraal: wie keuzes presenteert framet ze, en die framing beïnvloedt de keuze. Ook ethische keuzes van je medewerkers kun je op een subtiele manier framen.
Ethisch gedrag zelf kiezen
Ethisch gedrag op de werkplek verbeteren met zwaar geschut, bijvoorbeeld via intensieve monitoring, werkt vaak averechts (ergernis, verzet). Sla geen agressieve toon aan. Beloof geen vage rendementen. De basis: zorg voor een omgeving waarin medewerkers zich empowered voelen om zélf keuzes te maken, terwijl je ze intussen heel subtiel in de richting van ethisch gedrag duwt – een delicate balans. Geef rationele argumenten voor ethisch gedrag, maak duidelijk wat de voordelen ervan zijn. Doe geen emotioneel beroep op je mensen.
American Business Law Journal
Door: Yvonne Halink