De hoge aanschafprijs van een elektrische auto is voor velen een belangrijke reden om de overstap nog niet te maken. Dit argument wordt steeds minder belangrijk nu de prijzen van nieuwe elektrische auto’s steeds meer is de buurt te liggen van de prijs van een benzineauto’s.
Aantrekkelijke subsidies en de mogelijkheid om via private lease voor een vast bedrag per maand in een nieuwe auto te rijden, maakt dat de aanschafprijs steeds minder een issue is. Een nieuwe private lease elektrische auto is al te rijden vanaf zo’n € 400 per maand.
Hierbij komen de kosten voor het opladen nog wel bij. Hoe hoog de totale laadkosten worden is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je rijdt. Maar ook of de auto wordt opgeladen bij een normale laadpaal of bij een snellader. Opladen bij een snellader is gemiddeld 50% duurder dan bij een reguliere laadpaal.
Het meest gebruikte laadpunt is een normale laadpaal. Deze laadpunten staan op bestemmingen waar vaak langere tijd verbleven wordt. Het opladen duurt hier veelal enkele uren. Tijdens het werken, slapen of winkelen is dat niet erg, want het kost je dan geen tijd.
Snelladen doe je in principe alleen als je onderweg bent en zo snel mogelijk de reis wilt vervolgen. Je wilt dan zoveel mogelijk actieradius in zo min mogelijk tijd.
Gemiddeld betaal je bij een publieke laadpaal 50%
€ 0,39 per kWh (€0.50 tot €0,75 per kWh juli ’22) en kost snelladen langs de snelweg je € 0,59 per kWh ( €0,75 tot wel €1,- per kWh juli ’22). Ook moet je bij publieke laadpalen nog jouw abonnement van de laadpas betalen.