Leiderschap en teamcohesie zijn fundamentele eigenschappen voor het bereiken van team- of organisatiedoelstellingen, van welke aard dan ook. Het is hierbij belangrijk dat werknemers begrijpen welke doelen de organisatie probeert te bereiken en hoe ze bijdragen aan het succes van het team. Wanneer het gehele team in overeenkomst is met de visie van de onderneming, dan zij ze beter in staat om klanten aan zich te binden, de concurrentie te overtreffen en de winst te vergroten. Om je werknemers beter te ondersteunen, geven we je in dit artikel twee effectieve coachingstrategieën die je hierbij kunnen helpen.
Leer je team kennen
Goede managers zijn het erover eens dat je het team echt moet kennen. Het doen van gezamenlijke inspanningen vereist in veel gevallen om elkaar te leren kennen op een dieper niveau. Op deze manier ben je beter op de hoogte van ieders sterke en zwakke punten; wat hen uitdaagt en waar ze in uitblinken; wat ze ontmoedigend maakt en wat hen motiveert. Om je team beter te leren kennen, is het belangrijk dat je jezelf transparant en empathisch openstelt. Wees oprecht en zorg voor voldoende sociale interactie. Overweeg ook om persoonlijkheidstests af te nemen en je werknemers regelmatig zelfevaluaties te laten uitvoeren. Deze resultaten kunnen ervoor dat elke werknemer op de meest effectieve manier wordt ingezet.
Tijdens coachingsopleidingen komt het leren kennismaken met je team veel aan bod. Wil je hierover meer weten? Ga dan naar tcacademy.nl.
Stel transparantie centraal
Transparantie moet hoe dan ook onderdeel uitmaken van je coachingsstrategie. Wanneer je transparant bent met het team, dan zal dit helpen om het vertrouwen op te bouwen, relaties te ontwikkelen en ervoor te zorgen dat iedereen op dezelfde golflengte zit. Door middel van transparantie centraal te stellen, wordt open communicatie aangemoedigd. Tevens draagt het bij aan het bevorderen van een bedrijfscultuur die wordt beschouwd als authentiek. Je kan transparantie naar een hoger niveau te tillen door jezelf enkele belangrijke vragen te stellen:
- Ben ik in staat om mezelf te openen voor anderen en laat ik hen toe mij te leren kennen?
- Zijn mijn teamleden goed op de hoogte van mijn waarde en beweegredenen?
- Laat ik het team op een duidelijke en consequente manier weten welke beslissingen ik neem?
- Betrek ik mijn teamleden proactief in het doen van beslissingen die bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen?
- Kan ik eerlijk zijn tegenover mijn teamleden als ik een fout maak vanwege een gebrek in mijn eigen basiskennis?