We kennen allemaal wel een beetje het gevoel, je hebt zoveel te doen en hoe meer je eigenlijk moet doen, hoe minder je eruit haalt. Soms ga je als een speer, maar soms ben je ook niet vooruit te branden. Wat is daar de reden van? Hoe komt het dat werkdrukvermindering niet meer vanzelf gaat? Lees het hier in drie stappen.
Chaos in je hoofd
Je hebt het heel druk met van alles en nog wat, maar je verliest het overzicht omdat er zoveel gebeurt. En dan kan het gebeuren dat je belangrijke dingen over het hoofd ziet die je eigenlijk bovenaan je lijstje had staan. Hoe organiseer je jezelf het beste zodat je overzicht houdt en niet van het hot naar her rent zonder echt iets uit je handen te krijgen en belangrijke dingen over het hoofd ziet? Timemanagement is belangrijk om alles op orde te krijgen.
Dit geldt niet alleen voor je werk, maar voor alles wat je doet. Online zit tijdmanagement vaak al in de software. Je Apple Watch schopt je bijvoorbeeld al van je stoel als je te lang zit, wat op je fysieke gezondheid let; een online casino gooit je uit je casinospel als je te zit te online gokken, wat op je mentale gezondheid let. Netflix vraagt of je nog kijkt zodat je de tv niet nutteloos aan hebt staan, wat materialistischer is. Nu moet je dit soort timemanagement zelf doen, maar dan in je werkomgeving.
Stap 1
Je inbox leeg willen maken of je takenlijst afwerken zou niet je prioriteit moeten zijn. Omgaan met je agenda en plannen van taken op korte en lange termijn is belangrijk als je meer te doen hebt dan dat je tijd hebt. Kies waar je aan wilt werken en steek daar eerst je energie in. Dan raak je meer gemotiveerd omdat die ene taak er toe doet en vaak een deadline heeft. Doe niet zes dingen tegelijk, maar doe het belangrijkste goed zodat je meer plezier beleeft aan wat je doet. En schrijf op wat je echt moet doen en dump je chaotische herseninhoud op bijvoorbeeld een notitieblok of een app in je Play Store. En filter eruit wat gedaan moet worden en breng die taak opnieuw in kaart.
Stap 2
Stap 2 is een stap terug doen. Doe eens een dag niets. Sluit jezelf op of zonder je af en kijk wat je prioriteiten zijn. Dit kan heel verhelderend zijn omdat je het beste denkt in een rustige omgeving. Ga weg van de bewoonde wereld en zorg dat je zo min mogelijk mensen om je heen hebt. Bekijk je eigen werkwijze eens van een afstandje. Steek je niet constant energie in de verkeerde dingen? Waar heb je het afgelopen jaar de meeste tijd mee doorgebracht? Waar had je de meeste invloed of betrokkenheid? Vraag jezelf af: is het niet beter om het meest betrokken te zijn bij dingen waar je invloed op hebt? En niet eindeloos te hangen aan dingen waar je geen invloed op hebt maar alleen bij betrokken bent?
Stap 3
Ontdek waar je goed in bent en gebruik dat in je werk. Je wilt het misschien niet erkennen, maar je hebt wel degelijk sterke punten. En als je ze gebruikt, krijg je meer zelfvertrouwen, iets wat je in je werk kunt gebruiken! Het is heel leuk om je sterke kanten te gebruiken in je werk. Je werkhouding wordt veel natuurlijker en je presentaties ogen natuurlijker. Vaak steek je de meeste energie in je slechte kanten, stop daarmee. Het kost je energie en je wint er niets mee.
Tenslotte
Krijg grip op je tijd. Gebruik het bovenstaande tijdmanagement zodat je succesvoller bent in wat je doet. Steek tijd en energie in zaken waar je echt een verschil kunt maken. Delegeer de minder (voor jou) belangrijke dingen zodat je tijd overhoudt. Tijd is als een puzzel. Elk stukje moet in elkaar passen en alles vormt een geheel. We vonden dit zelf een hele goede metafoor!