We leven in een onwerkelijke tijd. Steeds frequenter zie ik die sciencefiction films voor me, waarin uitgestorven straten en lege kantoorpanden het resultaat zijn van een massale virus-outbreak. Laten we hopen dat dit nooit de werkelijkheid wordt. En daar kunnen wij als bedrijfsleven de maatschappij écht bij helpen. Met technische oplossingen, die de gezondheid- en dus veiligheid van ons personeel blijven borgen.
Smart buildings
De opkomst van slimme gebouwen was de afgelopen jaren een belangrijke trend. Met tel- bewegings- of comfortsensoren en een slimme softwareapplicatie, bouw je een technische oplossing die anticipeert op actuele veranderingen in een kantooromgeving. Een oplossing die op de achtergrond een verscheidenheid aan processen automatiseert, om voor medewerkers een fijnere werkplek te realiseren.
Maar wat heeft deze informatie voor nut in de hedendaagse situatie waarin we terecht zijn gekomen? Is het überhaupt nog wel relevant? Het wordt dringend aangeraden om vanuit huis te werken, tenzij het echt niet anders kan. We nemen anderhalve meter afstand van elkaar, om te voorkomen dat we elkaar besmetten. De mondkapjesplicht wordt ingevoerd voor publieke ruimten en dus moeten bedrijven bewijslast overleggen, dat ze werken conform een protocol.
Kortom, als werkgevers zitten we flink met de handen in ons haar. Niet alleen valt een deel van onze klandizie of omzet weg, maar hoe borgen we de continuïteit van de organisatie? Dat ons belangrijkste kapitaal, onze medewerkers, gezond blijven, zich veilig voelen en productiviteit blijven leveren?
Kantoor als ontmoetingsplek
Thuiswerken biedt grote voordelen. Werk en privé valt makkelijker te combineren en met een goede werkplek, een stabiele internetverbinding en een samenwerkoplossing als Microsoft Teams komen we al een heel eind. En zoals het eruit ziet wordt thuiswerken onderdeel van ons nieuwe normaal. Toch ontkomen we er niet aan elkaar af en toe op te zoeken op kantoor. Niet alleen omdat we dat willen, maar omdat het ook noodzakelijk is, om met elkaar verbonden te zijn. We zijn immers bijna allemaal sociale dieren. De definitie van het kantoor verschuift naar een ontmoetingsplek, die in deze tijd nog veel sterker wordt onderschreven.
Sensoren om veiligheid te borgen
Hoe borgen we dan de gezondheid en dus veiligheid van onze medewerkers, die naar kantoor komen? We willen immers niet dat er teveel mensen zich op 1 plek verzamelen of überhaupt teveel mensen op kantoor komen. Ik zie diverse nieuwe oplossingen ontstaan rondom bestaande sensoren.
Daar waar de sensor die CO2, luchtvochtigheid en temperatuur meet, eerst dienst deed als comforttrigger, wordt deze nu ingezet om te waarschuwen dat er mogelijk teveel mensen in een ruimte verkeren. De reserveringsapp wordt nu ingesteld om je werkplek te reserveren. De kortste route wordt in de app aangeduid, zodat je fysiek contact met anderen minimaliseert. De telsensoren bij de in-en uitgangen geven aan hoeveel medewerkers er daadwerkelijk aankomen of vertrekken. En de schoonmaker heeft aan het eind van de dag inzicht in welke ruimtes en plekken gebruikt zijn en dus goed schoongemaakt dienen te worden. Is het echter altijd noodzakelijk om een reeks nieuwe sensoren (hardware) in je IT netwerk toe te voegen? Nee!
Mijn advies: kijk naar je huidige gebouw. Vrijwel elk elektrisch systeem is een sensor in zichzelf (!). Denk bijvoorbeeld aan de rookmelder in de verschillende ruimtes, de lichtsensor in de gang, de toegangspoorten die je aanwezigheid registreren, de elektrische deuren. Start nu eens met een inventarisatie van wat er in en om het pand aanwezig is en tot welke data je al beschikking hebt. Betrek dan een partij erbij die al een softwareapplicatie heeft ontwikkeld voor slimme gebouwen. Er zijn er legio! Dan kun je met de bestaande data aan de slag om die veilige – en slimme – ontmoetingsplek te waarborgen.
Dat is het slim inzetten van jouw IT in optima forma: bijdragen aan de kwaliteit van werken en leven.
Door: Ton de Haan
Ton de Haan is innovatieconsultant bij Winvision