Een ondernemer die denkt dat 3D-printing voorlopig geen gevaar is, zou zich ernstig kunnen vergissen.
Driedimensionaal (3D) printen brengt de productie terug naar de plek van consumptie. Van legoblokjes tot sieraden, van knieprotheses tot casco’s van woningen: de mogelijkheden van 3D-printers zijn vrijwel eindeloos en zullen bestaande businessmodellen in ketens op zijn kop zetten. 3D-printing is ook een fascinerend vehikel om kinderen te boeien met techniek. Voor ‘meemaker’ Remco Liefting is de 3D-printer een metafoor voor nieuwe vormen van leren en samenwerken in organisaties.
‘Democratisering van productie, waarbij open source en co-creaties online een allesbepalende rol spelen,’ zo omschrijft Remco Liefting de opkomst van de 3D-printer als productietechnologie die voor een nieuwe industriële revolutie kan zorgen. Liefting is consultant en ‘meemaker’ op het gebied van Business Excellence (INK/EFQM) en samen met organisatieadviseur Jos Kok initiatiefnemer van het onderwijs project 3Dkanjers, dat begin dit jaar op 12 basisscholen in de regio Hoogeveen is gestart. Leerlingen kunnen door middel van de 3D-printer kennismaken met het vak techniek. ‘Want techniek is een geweldige tool voor talentontwikkeling bij kinderen’, vertelt Liefting. ‘De 3D-printer staat voor mij symbool voor experimenteel en onderzoekend leren. Het is een apparaat
der verwondering, dat kinderen op een speelse wijze met techniek in aanraking laat komen. Wat kinderen als eigen ontwerp op het scherm zien, kunnen ze nu ook echt produceren. En staat niet ook in het regeerakkoord dat Nederland om duurzame ontwikkeling op gang te brengen nieuwe technici hard nodig heeft?’
Lees het hele artikel uit Sigma (juni 2014) door het hieronder te downloaden.