Bedrijven die hun duurzaamheid over het voetlicht willen brengen, kunnen dat beter niet op de traditionele manier doen. Community based marketing is hiervoor een veel beter (en hipper) middel. Wel eerst even aan zelfonderzoek doen: Zijn we echt duurzaam bezig of willen we alleen graag een groen imago?
De consument straft onwaarachtigheid genadeloos af. Bij werkelijk groen licht, volg deze tips:
- Ga midden in je doelgroep zitten. Zoek je gebruikers/klanten letterlijk op en verkondig ter plekke je boodschap, zowel in real life als op internet.
- Klagende klanten zijn zichtbaarder dan ooit! Bepaal hoe ver je wilt gaan bij het oplossen van klachten. Wat mag een tevreden klant kosten? Hoeveel ruimte krijgen medewerkers om de klant tegemoet te komen?
- Laat klanten reclame maken. Gebruik de wet van de aantrekkingskracht: mensen luisteren en kijken graag naar mensen die op hen lijken.
- Geef gratis en verwacht niets terug. Verbind je – door sponsoring of ondersteuning van goede doelen – aan dezelfde zaken als je doelgroep. Deel informatie en bronnen met anderen uit de gemeenschap en doe dat ‘om niet'.
- Ontsla je woordvoerder. Het is een achterhaald idee dat alleen de communicatieafdeling ‘naar buiten praat'. Bij community-based marketing is iedere werknemer woordvoerder annex klantenservicemedewerker.
Bron: Mark van Baal in: Management Team, 19 april 2012
Lees ook het nieuwe boek Customer Delight, dat binnenkort bij Kluwer verschijnt.