Veranderen móet, lijkt het motto van de meeste leiders. En niet een klein beetje, maar het liefst structureel en grootschalig. Helaas: op grote beloftes volgen doorgaans grote teleurstellingen. Dat verklaart waarom verandermanagers zo vaak jeuk veroorzaken bij mensen die al een poosje meedraaien in het leven en in hun werk.
Kan het niet anders, simpeler en meer down to earth? Volgens hoogleraar organisatiegedrag Karen Golden-Biddle wél. Zij ontwikkelde op basis van praktijkonderzoek drie nuchtere en pragmatische verandertechnieken:
1. Work discovery
Van dichtbij bekijken hoe het dagelijkse werk echt wordt gedaan, en van daaruit de verschillen ontdekken tussen wat zou moeten en wat er daadwerkelijk gebeurt.
2. Better practices
Eerst kijken op welke gebieden verbeteringen gewenst zijn, en pas daarna de best practices van andere organisaties verzamelen en – eventueel gewijzigd – toepassen.
3. Test training
Experimenteren met nieuwe aanpakken in trainingssessies om gezamenlijk te leren en te bepalen wat al goed werkt en wat nog beter kan.
Bron: Ben Tiggelaar op http://www.nrc.nl/, 18 maart 2013.