Ongelukken op de werkvloer kunnen grote gevolgen hebben. Het kan zorgen voor fysieke verwondingen of zelfs (langdurige) arbeidsongeschiktheid. Dit heeft invloed op het inkomen van de werknemer, maar ook op de toekomst. Het is daarom belangrijk dat je als werkgever weet hoe je om moet gaan met arbeidsongeschiktheid na een ongeval. In deze blog vertellen we je daar meer over.
Direct handelen
Heeft er op de werkvloer een ongeval plaatsgevonden? Dan is het belangrijk dat de veiligheid en de gezondheid van je medewerker voorop staan. Schakel direct medische hulp in, ook als het letsel mee lijkt te vallen. (Kleine) verwondingen kunnen namelijk later grotere klachten veroorzaken.
Het is ook verstandig om het ongeval te registreren en om vast te leggen wat er is gebeurd. Dit helpt bij eventuele rapportages aan de arbeidsinspectie, maar ook om vergelijkbare situaties in de toekomst te voorkomen.
Een ongeval melden
Als werkgever ben je verplicht om een incident te melden, met name als het letsel ernstig is of als de medewerker naar het ziekenhuis moest. De melding maak je bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Leg ook intern vast wat er is gebeurd, wie betrokken waren en onder welke omstandigheden het ongeval plaatsvond. Goede documentatie is belangrijk voor de handeling van mogelijke schadeclaims, maar ook voor het verzuimtraject.
Rechten bij arbeidsongeschiktheid
Raakt je medewerker tijdelijk of langdurig arbeidsongeschikt door het ongeval op de werkvloer? Dan ben je als werkgever verantwoordelijk voor de begeleiding. Je bent in Nederland verplicht om maximaal twee jaar het loon door te betalen (minimaal 70%).
Je moet ook samen met de werknemer en de arbodienst een plan opstellen. Dit is een plan voor re-integratie. In dit plan staan afspraken over het herstel, communicatie en eventueel het aangepaste werk dat een werknemer gaat uitvoeren. Je wil de werknemer altijd op een veilige en gezonde manier terug laten keren.
Goede communicatie
Eerlijke, open communicatie is de basis voor een goed herstel. Dit doe je door geregeld contact te hebben en door begrip voor de situatie te tonen. Bespreek samen de voortgang en zorg dat een werknemer zich prettig blijft voelen. Soms moet je bijvoorbeeld aanpassingen doen op de werkplek of andere mogelijkheden bieden om iemand weer aan het werk te laten gaan. Als je dit doet, voelt een medewerker zich ook gesteund.
Medische gegevens
Medische informatie is belangrijk voor het herstelproces. Toch is het als werkgever niet mogelijk om inzicht te krijgen in de medische gegevens van het slachtoffer. De bedrijfsarts mag deze informatie inzien en deze bepaalt wat een medewerker wel en niet kan doen. Vertrouw daarom op het advies van de bedrijfsarts (of arbodienst).
Ondersteuning bij de re-integratie
De re-integratie van een medewerker vraagt soms om veel geduld en aandacht. Je kunt soms aangepaste taken aanbieden. Denk aan een aangepast rooster of andere werkzaamheden binnen de organisatie. Op Letselschade.nl lees je hier meer over.
Voorkom ongevallen
Je kunt een ongeval nooit helemaal voorkomen. Toch is voorkomen wel altijd beter dan genezen. Controleer geregeld of je veiligheidsmiddelen nog goed werken. Zorg er daarnaast voor dat je medewerkers weten hoe ze (veiligheids)instructies moeten opvolgen. Zo zorg je voor een veilige situatie waar veiligheid en menselijkheid voorop staat.