De belangrijkste technologische capaciteiten die organisaties moeten hebben, gaan verder dan pure IT. Ze zijn niet meer alleen de verantwoordelijkheid van de IT-afdeling.
‘Digitale vaardigheid’ is tegenwoordig een fundamentele bouwsteen voor bedrijven. Toch hebben veel bedrijven die vaardigheid onvoldoende in huis, en zeker niet op hun IT-afdeling, blijkt uit onderzoek onder leiding van Andrew McAfee (MIT Center For Digital Business). Zo geeft 77 procent van de (157) ondervraagde executives van (50) grote ondernemingen aan dat hun bedrijf niet beschikt over bepaalde capaciteiten die nodig zijn voor digitale transformatie. Zij moeten die vaardigheden dan extern inhuren of er speciale units voor opzetten.
Welke digitale vaardigheden?
Wat zijn die vereiste digitale vaardigheden? Ze gaan verder dan pure IT en hebben onder meer betrekking op specifieke technologieën als sociale media en op analytische vaardigheden als gebruikmaken van big data. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemingen de volgende vier digitale capaciteiten moeten hebben:
1. Een digitaal platform van op de juiste wijze geïntegreerde data en processen
Een groot probleem is dat veel grote ondernemingen altijd hebben gewerkt met silo’s die allemaal hun eigen systemen, datadefinities en bedrijfsprocessen hebben. Zonder geïntegreerd digitaal platform lukt het ondernemingen bijvoorbeeld niet om gedrag van klanten in winkels of filialen te koppelen aan hun gedrag op websites, smartphones of tablets.
2. Solution delivery
Dat wil zeggen: bedrijven moeten hun processen kunnen aanpassen en nieuwe methoden op het data- en procesplatform kunnen bouwen. Voor deze solution delivery zijn vaardigheden nodig die de meeste IT-afdelingen – of zelfs andere units binnen de organisatie – niet in huis hebben.
3. Capaciteiten op het gebied van analytics
De enorme hoeveelheden data die tegenwoordig beschikbaar zijn moeten worden omgezet in inzichten, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel bedrijven hebben er een start mee gemaakt om de hiervoor benodigde vaardigheden te ontwikkelen, maar de weg is lang en moeilijk – en vereist niet alleen investeringen in IT maar ook cultuurverandering.
4. Integratie van business en IT
Digitale transformatie vereist sterke integratie tussen de technologie- en de businesskant. Bedrijven waar business en IT een moeizame relatie hebben, worstelen vaak met dezelfde problemen als bedrijven die geen goede IT-governance hebben: complexe IT-architecturen, niet-geïntegreerde data, en processen die niet goed worden ondersteund via technologie. IT moet in de meeste ondernemingen dichter bij de business worden gebracht.
Bron: George Westerman, Didier Bonnet & Andrew McAfee in: MIT Sloan Management Review 29 oktober 2012.