Binnen het bedrijfsleven heb je veel te maken met crediteuren en debiteuren, maar wat is nu precies het verschil tussen debiteuren en crediteuren. In deze blog leggen we uit wat debiteuren en crediteuren zijn, daarnaast vertellen we ook hoe je hier het beste mee om kunt gaan.
Wat zijn debiteuren
Nu gaan we het hebben over debiteuren want wat zijn debiteuren nu precies? Debiteuren zijn in het bedrijfsleven eigenlijk schuldenaars. Het is precies het tegenovergestelde van een debiteur. De debiteur is namelijk niet degene die het geld nog moet ontvangen, maar is degene wie de betaling nog moet voldoen. In dit geval heb jij een product of een dienst geleverd, waarvan de debiteur de factuur nog van moet betalen.
Wat zijn crediteuren
Als eerste gaan we het hebben over crediteuren want wat zijn crediteuren nu precies? Crediteuren zijn in het bedrijfsleven eigenlijk schuldeisers. Wanneer een persoon of een bedrijf een product of dienst levert aan de klant, maar de klant heeft hier nog geen betaling voor voldaan. Dan is het bedrijf welke het product of dienst heeft geleverd de crediteur, van de persoon of bedrijf wie het product of dienst heeft afgenomen. Als afnemer heb je dus een betalingsachterstand bij de leverancier of te wel bij de crediteur.
Debiteuren en crediteuren in de praktijk
Maar hoe ga je nu goed met de debiteuren en de crediteuren om in de praktijk? Om ervoor te zorgen dat er geen problemen ontstaan met betalingen, of dat je te maken krijgt met zogeheten wanbetalers. Om ervoor te zorgen dat het op het gebied van debiteuren en crediteuren goed geregeld wordt, kun je gebruik maken van creditmanagement en automatische factuur betalingen. De manier waarop je de crediteuren tevreden wilt houden, kun je het beste vroegtijdig de facturen betalen. Om er zeker van te zijn dat alle facturen betaald worden, kun je ook een automatische betaling autoriseren.
Creditmanagement is voornamelijk gefocust op de debiteuren, deze management zorgt er namelijk voor dat facturen verstuurd wordt naar de debiteuren. Wanneer je gebruik maakt van het creditmanagement wordt er na 2 dagen, na de vervaldatum van de factuur een herinnering gestuurd. Wordt deze nog steeds niet voldaan volgt er na 18 dagen weer een herinnering, als deze ook niet wordt voldaan volgt er na 34 dagen de laatste herinnering. Mocht er nu dan nog niet betaald zijn begint na 50 dagen de incassoprocedure.