De angst om te falen vergezelt ons allemaal – of we nu werknemer zijn, entrepreneur, consultant of freelancer.
Falen is niet leuk en zal het ook nooit worden, maar toch zijn er manieren om met faalangst om te gaan. Het is maar hoe je het bekijkt.
Beperkte opvatting over succes
Veel mensen hebben een vrij beperkte opvatting over succes. Ze zien het in termen van óf-óf, maar in werkelijkheid zijn de dingen nooit zo zwart-wit. Succes is geen uitkomst, geen gevolg, maar een positie ergens op een continuüm.
Neem het schrijven van een boek – wat zou succes in dit geval kunnen betekenen? Voor de een kan het betekenen eindelijk iets voltooid te hebben. Een ander ontleent er op een andere manier zelfvertrouwen aan, namelijk dat hij het kan aanbieden aan een uitgever. Er zijn er ook die al blij zijn als er vijftig exemplaren van worden verkocht. Succes bevindt zich dus altijd ergens op een glijdende schaal. Ook is de perceptie op succes persoonsgebonden.
Ramp of zegen?
Als je zelf niet kiest voor herdefiniëring van succes, dan kan de tijd het alsnog voor jou doen. Vrijwel iedereen kan zich een bepaalde gebeurtenis herinneren die destijds een ramp scheen, maar die later een zegen bleek. Om bij het voorbeeld te blijven van de schrijver: hoeveel zijn er niet die achteraf maar wat blij zijn dat hun eerste boek nooit is gepubliceerd?
Het is niet verstandig om falen te benaderen op een alles of niets manier. Je doet net of het je niet deert óf – het andere uiterste – de overreactie: mijn project is afgeschoten, dus mijn talenten stellen weinig voor en zelf ben ik ook weinig waard.
Leer van je fouten
Gezonder is het de tegenslag gewoon te erkennen en ook dat emoties er nu eenmaal bijhoren. Het is niet verkeerd, maar gewoon menselijk je teleurgesteld, zwaarmoedig of verdrietig te voelen. Laat je waarde als mens niet afhangen van een afgewezen project. En neem ook resoluut de beslissing hoelang je met negatieve emoties wilt blijven rondlopen: een week, een jaar, tien jaar?
En denk goed na over wat je overkwam, trek er een les uit.
Bron: management-issues.com.