Verkopen via marketplaces als Amazon en Bol.com. Voor de een voelt dit als een sleutel tot succes, voor de ander maakt het idee alleen al huiverig. Waarom zijn de meningen zo enorm verdeeld en hoe kan het dat marketplaces bijna vanuit het niets opeens zo groot zijn geworden? Waar de online consument namelijk voorheen zijn of haar vaste webshops had of de zoektocht startte via Google, is het tegenwoordig steeds normaler om gericht te zoeken via marketplaces. Ondanks de opkomst in Nederland, zie je dat dit type verkoopkanaal nog groter is in bijvoorbeeld Amerika. Dit zorgt ervoor dat veel retailers zich afvragen of het wel écht zo’n interessant (Nederlands) verkoopkanaal is en of het de tijd en het geld welke erin gestopt moeten worden om het op te starten waard is. Wij vertellen je graag meer over de voor- en nadelen van het verkopen op Bol.com of Amazon. Oftewel, marketplaces.
Verkopen via marketplaces als Amazon en Bol.com. Voor de een voelt dit als een sleutel tot succes, voor de ander maakt het idee alleen al huiverig. Waarom zijn de meningen zo enorm verdeeld en hoe kan het dat marketplaces bijna vanuit het niets opeens zo groot zijn geworden? Waar de online consument namelijk voorheen zijn of haar vaste webshops had of de zoektocht startte via Google, is het tegenwoordig steeds normaler om gericht te zoeken via marketplaces. Ondanks de opkomst in Nederland, zie je dat dit type verkoopkanaal nog groter is in bijvoorbeeld Amerika. Dit zorgt ervoor dat veel retailers zich afvragen of het wel écht zo’n interessant (Nederlands) verkoopkanaal is en of het de tijd en het geld welke erin gestopt moeten worden om het op te starten waard is. Wij vertellen je graag meer over de voor- en nadelen van het verkopen op Bol.com of Amazon. Oftewel, marketplaces.
Wegen de voordelen op tegen de nadelen?
Of je als retailer besluit om wel of niet te verkopen via Amazon of Bol.com, is een strategische beslissing die je moet nemen. Vraag je dus in eerste instantie af of je er überhaupt wel een extra verkoopkanaal bij wilt hebben. Natuurlijk is het negen van de tien keer zo dat een extra verkoopkanaal zorgt voor meer omzet, maar het zorgt ook voor meer kosten én meer tijd. In sommige gevallen is het zelfs verstandig om er extra werknemers voor aan te nemen.
Het verkopen via marketplaces brengt, naast de hiervoor genoemde punten, diverse voor- en nadelen met zich mee. Zo zijn een aantal van deze voordelen dat je kunt profiteren van de naamsbekendheid van de desbetreffende marketplace en zo die van jou hierdoor ook kunt vergroten, het bereik vaak heel veel groter is dan dat jij met jouw huidige shop kunt behalen, je gemakkelijk(er) kan toetreden tot het buitenland en het zoekgedrag van de consument steeds vaker start bij dit kanaal.
Uiteraard brengt het verkopen via marketplaces ook een aantal nadelen met zich mee. Zo wordt de prijs een steeds belangrijkere factor aangezien de consument gemakkelijk kan vergelijken, wat kan drukken op de marges. Daarnaast moeten er ook commissies afgedragen worden waarvan de percentages kunnen verschillen, maar welke onderaan de streep natuurlijk ook een negatief effect hebben op de winst. Het bijhouden van alle data kan een tijdrovende klus zijn (wat gebeurt er eigenlijk allemaal met die data?) en je hebt in de meeste gevallen weinig inbreng als het aankomt op de presentatie van de producten.
Een beslissing nemen
Het is belangrijk om eerst alle voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen, om zo met 100% zekerheid de beslissing te nemen om wel of niet te verkopen via een marketplace. Kies je ervoor om dit wel te doen, dan is het net zo belangrijk om ervoor te zorgen dat de basis op orde is. Zorg bijvoorbeeld voor een goede productfeed waarin alle vereiste variabelen aanwezig zijn, neem een wijs besluit als het aankomt op het logistieke proces (ga je dit zelf doen of geef je het uit handen?) en zorg voor de juiste content. In sommige gevallen komen er ook wat technische punten bij kijken. Het kan dus ook verstandig zijn om de hulp van experts in te roepen, om ervoor te zorgen dat het vanaf het begin af aan al goed gaat. Ben je eenmaal live, hou de data dan goed in de gaten en zorg ervoor dat je finetuned waar nodig. Geef jezelf bijvoorbeeld een bepaalde termijn om hierna te besluiten of je wel of niet doorgaat, maar geef het kanaal vooral even de tijd om zich te ontwikkelen.
Kortom, kies je ervoor om te verkopen via marketplaces dan kan dit van grote toegevoegde waarde zijn, mits je het goed aanpakt. Heb je er de tijd, de mensen en het geld niet voor, dan kan je het beter uitstellen tot een later moment wanneer dit wel de aandacht kan krijgen die het verdient. Hoe denk jij erover?