Een relatiegeschenk is een geschenk voor zakelijke relaties en dient om waardering te uiten. Relatiegeschenken worden bijvoorbeeld gegeven aan medewerkers, nieuwe klanten of zakelijke contacten waar mee wordt samengewerkt. Het is een tastbaar gebaar van erkenning en zorgt ervoor dat de relatie in kwestie weet dat hij of zij gewaardeerd wordt. Relatiegeschenken zijn er in allerlei soorten en maten en hebben verschillende functies. Naast het uiten van waardering en het belonen van prestaties, zijn de geschenken ook geschikt om reclame te maken voor je bedrijf.
Waardering uiten
De belangrijkste functie van relatiegeschenken is om waardering te uiten richting de relatie. Dit kan een bedankje zijn voor gastspreker op een evenement of een congres, maar ook om een nieuwe medewerker welkom te heten. Soms worden relatiegeschenken gegeven aan nieuwe klanten of als kerstcadeau voor zakelijke relaties of samenwerkingspartners. In al deze gevallen is het hoofdzakelijke doel om waardering te uiten voor de relatie. Hoewel complimenten altijd gewaardeerd worden, kan een tastbaar geschenk veel indruk maken op een relatie. Het is belangrijk om voldoende waardering te uiten voor een gezond werkklimaat.
Beloning voor een prestatie
Een relatiegeschenk is niet alleen geschikt om algemene waardering te uiten richting een relatie, maar kan ook ter beloning van een prestatie ingezet worden. Een medewerker heeft bijvoorbeeld een grote, nieuwe klant binnengehaald en wordt beloond met een relatiegeschenk. Ook om een nieuwe samenwerking te vieren, kan een relatiegeschenk ingezet worden. Sommige bedrijven gebruiken relatiegeschenken ook voor jubilea: tien, twintig of dertig jaar in dienst is een prestatie op zich en verdient een attentie. Door relatiegeschenken voor prestaties in te zetten, worden andere medewerkers tevens gemotiveerd om dezelfde prestatie te leveren.
Het maken van reclame
Een relatiegeschenk heeft niet alleen als doel om waardering te laten blijken, maar is tevens een manier om reclame te maken voor je bedrijf. Dit doe je door voor bedrukte relatiegeschenken te kiezen. Je laat het logo van je bedrijf of je bedrijfsnaam drukken op het geschenk in kwestie, waardoor de ontvanger regelmatig aan je bedrijf herinnerd wordt. Zeker het bedrukken van een waterfles of tas werkt goed, omdat veel mensen deze items onderweg zullen zien. Zo vergroot je je naamsbekendheid naast het laten blijken van waardering.
Voorbeelden van relatiegeschenken
Er zijn allerlei soorten relatiegeschenken verkrijgbaar waar je uit kiest. Een van de criteria om een geschenk te kiezen is je budget. Sommige bedrijven hebben een kleiner budget en kiezen daarom voor een kleiner relatiegeschenk. In de lagere prijscategorie zijn items zoals bedrukte notitieboeken, bedrukte aanstekers en bedrukte canvastassen populair. Je kiest bijvoorbeeld voor luxe aanstekers bedrukken: dit is relatief voordelig, maar heeft toch een luxe uitstraling. Bij een groter budget is het mogelijk om luxere items te laten bedrukken. Een mooi voorbeeld is een luxe tas, bijvoorbeeld een leren laptoptas of rugzak waar iemand jarenlang plezier aan beleeft. Ook een luxe pen bedrukken valt over het algemeen goed in de smaak.