Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een essentieel onderdeel van de zichtbaarheid van een merk. Een SEO-specialist kan je hierbij helpen. Gezien het feit dat 3 van de 4 internetgebruikers alleen de eerste pagina van de resultaten bekijkt na het doen van een zoekopdracht in Google, is het van groot belang om zo goed mogelijk te scoren binnen de ranking.
Om op pagina 1 van hun zoekresultaten te komen, heb je echter technische SEO-vaardigheden nodig. Door rekening te houden met technische SEO kun je niet alleen op die felbegeerde eerste pagina terechtkomen, maar ook als een van de allereerste resultaten. Hier lees je alles over de technische kwaliteiten die een SEO-specialist zou moeten hebben.
Het belang van technische SEO
Technische SEO is van vitaal belang voor elke digitale marketingcampagne. Als een website niet soepel loopt, zal het moeilijk zijn om positieve rankings te bereiken – zelfs als je de beste content ter wereld produceert.
Als je een SEO-specialist gaat inhuren, dan is het hebben van diepgaande kennis van de technische aspecten een cutting edge om beter te rangschikken dan concurrerende websites.
De meeste mensen zijn zich bewust van onsite en offsite strategieën, maar technische SEO-aspecten worden vaak onderschat in het grote plaatje. Laten we een voorbeeld nemen om dit beter te begrijpen.
Stel je deze situatie voor: de website is goed geoptimaliseerd en heeft een krachtig backlink profiel, maar het duurt een eeuwigheid om de site te laden. Volgens de richtlijnen van Google, worden zoekmachine rankings sterk beïnvloed door de gebruikerservaring op een website. Als je er niet in slaagt te scoren in technische elementen zoals paginasnelheid, is de kans groot dat de website slecht gerangschikt zal worden.
Voor de niet-ingewijden, technische SEO verwijst naar het optimaliseren van de prestaties van de website crawling en het verminderen van indexering fouten. Als je een succesvolle SEO-campagne plant, is het essentieel om de vereisten van een technische SEO-specialist te begrijpen.
De technische kwaliteiten van een ideale SEO-specialist
Een ideale kandidaat moet een uitgebreid begrip hebben van technische SEO – het crawlen en indexeren van fouten om website prestaties te verbeteren. Van het ontwikkelen van een sterk begrip van het in kaart brengen van zoekmachine algoritmen, SEO audits tot hands-on ervaring in HTML, CSS, Javascript, PHP en/of andere programmeertalen.
Technische SEO streeft ernaar om de mazen in de wet te repareren en de website prestaties te stimuleren.
Als je van plan bent om een SEO-specialist in te huren om jouw website te versterken, hebben we de zaken hier op een rijtje gezet, te beginnen met de technische kwaliteiten van een ideale SEO-specialist.
- Goed bekend met HTML, CSS, JS en sitestructuur.
- In staat om berekende veranderingen in de website content aan te brengen.
- Theoretisch begrip van on en off-page SEO strategieën, inclusief backlink profiel.
- Hands-on ervaring in het openen en beheren van klantaccounts op Google Analytics en Google Search Console, en tools zoals Moz, Ahrefs, SEMRush, en andere relevante SEO tools.
- Functionele kennis van Chrome DevTools, structured data markup, en AMP.
- Vaardigheid in het beheren van robots.txt-bestanden, canonieke tags, paginering en redirects.
- Conceptuele kennis van Conversion Rate Optimization en UX-principes en -praktijken.
- Brede kennis van social media platforms en hun invloed op SEO-praktijken.
- Ervaring met agentschappen geniet de voorkeur.
- Anticipeert op veelvoorkomende website problemen, en geeft gedetailleerde analyses samen met aanbevelingen voor prestaties.
- Beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatie.
- Goede interpersoonlijke vaardigheden om te coördineren met interne teams en projecten te beheren met senior managers/leiderschap.
Van on-page en off-page tot technische SEO, ieder aspect moet grondig worden begrepen om een maximale digitale impact te bereiken.
Wat technische SEO betreft, kan een vindingrijke geest met relevante ervaring de meeste vervelende bugs verwijderen en jouw bedrijf snel weer laten presteren. Toch is het niet een waterdichte formule voor het volledige succes van een digitale marketing campagne.
Het is aan te raden om serieus technisch SEO-talent aan te trekken voor het succes van jouw bedrijf en de klanten.