Welk type manager ben jij? Kan een manager zich beperken tot één stijl? Kun je zelf wel kiezen welk type je bent? Het hangt immers van verschillende factoren af hoe jij sturing geeft aan je team. Ten eerste de organisatie waar je voor werkt. Ten tweede de achtergrond, cultuur en opleidingsniveau van je medewerkers. Zeker als je van oorsprong een professional bent, zul je je vaker moeten aanpassen dan je lief is. Dit artikel bespreekt 4 managementstijlen met tips en referenties naar hun bekendste voorvechters.
Simon Sinek: de manager als instructeur
Je probeert je mensen zo goed mogelijk te instrueren. Het is jouw taak om het inwerktraject vorm te geven. Een deel doe je met geschreven instructies, een deel draag je over aan ervaren collega’s. Voor een aantal routinematige taken heb je een instructievideo laten maken. Dit zijn taken die je als voormalig professional makkelijk afgaan.
Toch maken nieuwe medewerkers vaak fouten. Hoe zou dat komen? Staat de vraag ‘waarom’ wel centraal? Als iemand weet waarom hij een bepaalde taak uitvoert, voorkomt dat veel fouten. Hij ontwikkelt zich sneller en draagt zelfs eerder nieuwe ideeën aan. In een groter verband kan de vraag ‘waarom’ een perfecte leidraad zijn voor iedere leidinggevende. De eerste die prominent met dit principe naar voren kwam was management expert Simon Sinek.
Robert Cialdini: de manager als overtuiger
Hoe ga je om met weerstand? De groep medewerkers die je moet overtuigen is het echt niet eens met een bepaalde verandering. Wat kun je doen? Sommige leidinggevenden krijgen alles gedaan van hun medewerkers. Je wilt hun sympathie winnen maar tegelijkertijd je autoriteit bewaren. Echt een lastige case.
Verdiep je in de lessen van de sociaal psycholoog Robert Cialdini. Hij heeft een aantal vuistregels opgesteld voor het overtuigen van anderen. Vooral marketeers kunnen het lijstje uit hun hoofd opdreunen: wederkerigheid, commitment en consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit en schaarste. Of het nu gaat om het overtuigen van klanten of van medewerkers, het principe is hetzelfde. Je moet die impopulaire verandering weten te verkopen. Hoe integer je ook zou willen zijn.
Stephen Covey: de manager als coach
Een manager die evenwaardigheid, zelfsturing en commitment belangrijk vindt, is al gauw een soort coach. Je stuurt je team aan zonder de baas te spelen. In sommige organisaties hebben ze volop voor deze managementstijl gekozen. Denk aan bedrijven die de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey hoog in het vaandel dragen.
In andere bedrijven ben je meer op jezelf aangewezen. De vraag is of je de ruimte krijgt om je team op jouw manier te leiden. In dat geval is het raadzaam om je te verdiepen in het werk van Covey. Ook de beginselen van lean management komen goed van pas wanneer je bepaalde keuzes moet verantwoorden. De leer is uiteraard zelden in zijn geheel toepasbaar. Daarvoor moet de hele organisatie volgens deze principes gaan werken. Maar wie weet kun je een aantal collega-managers enthousiast maken en begint het balletje te rollen.
Brian Tracey: de manager die delegeert
De professional die manager is geworden. Wat is zijn valkuil? Hij kan zijn oude rol niet goed loslaten en denkt nog steeds dat hij zaken het beste zelf kan oplossen. Niemand is hier bij gebaat. In het ergste geval werkt de manager zich over de kop en valt het team als los zand uit elkaar. Het is beter om zaken aan je medewerkers over te laten, ook zaken die jij nu nog beter beheerst. Uiteindelijk betaalt dit vertrouwen zich uit in optimaal gemotiveerde medewerkers die zich hebben ontwikkeld in hun vak. Inmiddels zijn enkelen misschien zelfs al beter in het werk dan jij als professional ooit geweest bent.
Het geheim schuilt erin dat je fouten niet meteen afstraft. Haal mensen niet na de eerste tegenvaller van hun taak, maar schenk vertrouwen. Delegeren is niet alleen een vaardigheid, het is vooral een proces. De Amerikaanse auteur Brian Tracey – bekend van Eat That Frog – heeft veel geschreven over delegeren. Hij is ook terug te vinden in talloze YouTube-video’s.