De meeste ondernemers zijn wars van luie mensen. Medewerkers die de kantjes ervanaf lopen. Die om één over negen binnen komen lopen en om één minuut voor vijf weer het kantoor verlaten. Ze zijn moeilijk te motiveren voor hun werk, of hebben simpelweg andere drijfveren dan de baas.
En toch zijn de beste medewerkers én ondernemers lui. Zij zijn namelijk niet vies van hard werken, maar vies van onnodig hard werken. Zij zijn altijd op zoek naar manieren om zo veel mogelijk te bereiken met zo weinig mogelijk energie en in zo weinig mogelijk tijd. Want waarom zou je onnodig dubbel werk doen? Luie mensen zoeken naar de kortste route en verhogen de efficiëntie in je organisatie. Kortom: luie mensen stimuleren innovatie. Als ondernemer of leider van een bedrijf is het dus belangrijk om het juiste type luie mensen te identificeren. Het zijn niet de medewerkers die de kantjes ervanaf lopen, maar de hoeken proberen af te snijden. Om de groei van je onderneming te versnellen, is het essentieel een organisatiecultuur te creëren die innovatie stimuleert. Een cultuur waarin medewerkers worden uitgedaagd de efficiëntie van de organisatie en de waarde voor de klant te verhogen.Heldere doelen
De eerste stap naar een innovatiecultuur is het stellen van heldere doelen. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, gaat het hierbij niet om doelen die een bepaalde output nastreven, maar een bepaalde input. Stel niet tot doel dat je aan het einde van het jaar de meest innovatieve dienstverlening hebt gerealiseerd. Stel tot doel dat jullie jaarlijks tweehonderd ideeën genereren. Bedrijven die dit doen, zoals Centraal Beheer en Ford, weten namelijk dat tweehonderd ideeën twintig goede ideeën worden. En van die twintig goede ideeën zullen er uiteindelijk één of twee pas écht het verschil gaan maken voor de klant en de organisatie.Drie stappen naar een innovatiecultuur
- Definieer een heldere innovatieambitie en stuur hierbij op input in plaats van output.
- Stimuleer medewerkers in risico’s durven nemen en snel te leren van hun fouten.
- Creëer een gestructureerd innovatieproces en betrek klanten hierin.