COVID-19-beperkingen, lockdowns en vaccinatiemandaten waren eerder wijdverbreid, maar inmiddels is dat niet meer het geval. Dit heeft dan ook weer impact gehad op managementtrends en het aantal online casino spellen dat in ons land wordt gespeeld. Welke trends zullen in 2024 het meest significant zijn voor managers en hun teams, terwijl we door een zakenwereld navigeren die voor altijd veranderd is door werkaanpassingen als gevolg van de pandemie? Als je een huidige of een aspirant-manager bent en op zoek bent naar best practices en veranderingen in de verwachtingen van werknemers in 2024 en daarna, dan is dit artikel iets voor jou. Hier zijn vier huidige trends en problemen in management.
Integratie van kunstmatige intelligentie
Een onvermijdelijke overweging voor managers is hoe ze kunstmatige intelligentie in hun activiteiten kunnen integreren. Sommige teamleden zijn misschien bang voor AI, maar in feite hebben veel bedrijven het gebruikt om werknemers te helpen zich te concentreren op belangrijkere, complexere taken. Van geautomatiseerde klantenservice tot gerichte marketing tot het optimaliseren van werkschema’s en productprijzen, het aantal use cases voor AI groeit in snel tempo.
Evaluatie van ethische praktijken
Gesprekken over eerlijkheid en gelijkheid op de werkvloer vinden veel vaker plaats, en leidinggevenden merken dit op. Dat blijkt uit een analyse van de winstcijfers van de S&P 500 Harvard bedrijfsrecensie is de frequentie waarmee CEO’s diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit bespraken tussen het eerste kwartaal van 2018 en het eerste kwartaal van 2021 met 658% gestegen. Veel van de gesprekken over eerlijkheid gaan ook over voordelen en compensatie. Managers worden bijvoorbeeld geconfronteerd met vragen als:
- Welke werknemers moeten toegang hebben tot flexibele werkroosters, en welke niet?
- Als organisaties hogere salarissen betalen om nieuw talent binnen te halen, moeten hun oude werknemers dan ook loonsverhogingen krijgen?
- Wanneer bedrijven bepaalde voordelen aanbieden aan specifieke werknemers, zoals ouders, welke invloed heeft dat dan op de werknemers die deze voordelen niet genieten?
Uitdagingen op het gebied van medewerkersbetrokkenheid
Er is een uitdaging waar managers en leiders over de hele wereld aan werken: de betrokkenheid van medewerkers. Leiders worstelen met de vraag hoe ze deze neerwaartse trend kunnen keren. Er zijn genoeg ideeën om dat te doende betrokkenheid van medewerkers verbeteren– het geven van prioriteit aan feedback, het erkennen van toppresteerders, het investeren in on boarding programma’s en meer – maar managers moeten ook de realiteit van 2024 onderkennen. Veel werknemers zijn opgebrand, hebben pijn of erger, en het kan langer duren dan we zouden willen voordat een ommekeer kan gebeuren.
Waardering van emotionele intelligentie
Het is geen verrassing dat toptalent zelf kan kiezen waar hij of zij wil werken of Crazy Time kan spelen. Met concurrerende salarispakketten en aantrekkelijke flexibiliteit die bij veel organisaties op tafel ligt, richten werknemers zich ook op de emotionele intelligentie van het management wanneer ze zich inzetten voor een werkplek. Wat is er zo belangrijk aan emotionele intelligentie? Voor managers kan het tonen van kwaliteiten als geduld, actief luisteren, positiviteit en empathie een grote bijdrage leveren aan het helpen van medewerkers om zich gewaardeerd en op hun gemak te voelen.