In de mondiale economie worden de kaarten opnieuw geschud. Dat biedt veel kansen, zolang je maar op veranderende consumentenbehoeften inspeelt. De volgende 10 trends helpen je op weg.
1. Presumers & CustownersConsumenten raken steeds nauwer betrokken bij het ontstaan van nieuwe producten en merken. Je kunt je concurrenten verslaan door consumenten te laten voorintekenen op nieuwe producten en door ze te laten investeren in je bedrijf (crowdfunding).
2. Emerging
Verwacht een explosieve groei van innovaties uit opkomende markten richting andere opkomende markten.
3. Mobile moments
Consumenten gaan alles, werkelijk alles, uit hun mobiele apparaat persen – en ook op ieder gewenst moment.
4. New life inside
In plaats van spullen te laten recyclen, komen er producten die aan aan de natuur teruggegeven kunnen worden, zodat er weer iets nieuws uit kan groeien.
5. Appscriptions
Consumenten zullen vaker medische apps en digitale technologie willen gebruiken. Artsen en instellingen zullen zulke middelen ook vaker aanraden of zelfs voorschrijven.
6. Celebration nation
Bedrijven en merken uit opkomende markten zullen steeds vaker elementen van hun nationale en culturele erfgoed inzetten. Deze symbolen, tradities en levensstijlen werden eerst genegeerd, maar zijn nu een bron van trots.
7. Datamyning
Probeerden vroeger bedrijven de gegevens van hun klanten commercieel uit te buiten, nu gaan handige consumenten zelf de gegevens over hun levensstijl en voorkeuren te gelde maken. Slimme merken helpen ze hierbij en beschouwen persoonlijke data niet langer als bedrijfsbezit.
8. Again made here
De combinatie van newism (de neiging van consumenten steeds te verlangen naar het nieuwe), groeiend ecobewustzijn en de zucht naar interessante verhalen en ervaringen, gaan ervoor zorgen dat 'maken' en produceren een renaissance zal beleven. Uiteraard geholpen door 3D-printen en make-on-demand.
9. Full frontal
'Transparantie' gaat veranderen. Voor merken is het niet meer voldoende 'niets te verbergen te hebben', ze zullen uit zichzelf moeten tonen en bewijzen dat ze niets te verbergen hebben.
10. Demanding brands
De laatste consumententrend voor 2013 is dat merken die echt werk maken van maatschappelijke verantwoordelijkheid (de switched-on brands) ook van hun klanten gaan eisen dat zij een bijdrage aan een betere wereld leveren.
Bron: trendwatching.com via Sigma.