De ROA Professionele Publicatie Prijs 2014 is gewonnen door ‘De adaptieve organisatie: De rol van verkenners, verbinders en sponsoren voor innovatie’ geschreven door Rick Aalbers en Jasper de Valk. Het artikel verscheen in M&O.
Dr. drs. Rick (H.L.) Aalbers (Assistant Professor Strategy & Innovation, Radboud Universiteit Nijmegen) en Jasper de Valk MSc (Industry Manager Google Nederland en Partnerships Director TEDx Amsterdam) wonnen de titel en lieten ‘Samen leren en veranderen door krachtprogramma’ s bij SSONML van ir. Michiel Louweret, (zelfstandig adviseur) en ‘Wat kunnen we leren van 2500 jaar samenwerken’ drs. Robin Bremekamp (partner bij Common Eye) achter zich.
In het artikel stellen Aalbers en De Valk dat organisaties die in staat zijn om open innovatie in hun bedrijfsproces te implementeren beter presteren op het gebied van innovatie en klantbetrokkenheid. Centraal uitgangspunt hierbij is de zoektocht naar ideeën en kennis van externe actoren en het kanaliseren van die ideeën naar het interne communicatie- en besluitvormingsproces. Volgens het juryrapport geeft het artikel op een originele manier aan hoe je als organisatie van de huidige kennis- en informatie-economie kunt profiteren.
‘Het is zowel praktisch zeer toepasbaar als wetenschappelijk goed onderbouwd. Daarnaast is het artikel actueel. Veel organisaties hebben hun bedrijfsstrategie niet goed voor elkaar,’ aldus Celeste Wilderom, juryvoorzitter van de ROA Professionele Publicatie Prijs.
Het artikel
Het open innovatieprincipe stelt dat in deze tijd, waarin grenzen op zowel individueel als organisatorisch niveau steeds verder vervagen, organisaties niet meer langer om de invloed van kennisstromen van buiten de eigen organisatie heen kunnen. Centraal uitgangspunt hierbij is de zoektocht naar en het kanaliseren van ideeën en kennis van externe actoren naar het interne innovatieproces. Organisaties die in staat zijn om open innovatie in hun reguliere bedrijfsproces te implementeren presteren beter op het gebied van innovatie en klantbetrokkenheid. Een organisatie die dit proces in haar ‘productontwikkeling DNA’ weet te verweven, ontsluit daarmee het voorheen onontgonnen en diverse potentieel van haar omgeving. Een omgeving die bestaat uit klanten, maar ook oud-medewerkers, kennisinstituten, concurrenten en een verscheidenheid aan andere belanghebbenden. De onderneming die de stap naar een adaptieve, meeverende organisatie weet te maken en zo adequaat kan inspelen op een steeds sneller veranderende buitenwereld, classificeren de auteurs in dit artikel als de ‘Adaptieve organisatie’.
Op de foto: Winnaar van de ROA PPP 2014 Rick Aalbers met jury-voorzitter Celeste Wilderom.