Een organisatie is in wezen de totale som van haar fysieke, financiële, menselijke, intellectuele en relationele vermogens. Fabrikanten investeren het grootste deel van hun kapitaal in fysieke activa. High-techbedrijven investeren vooral in R&D om nieuw intellectueel kapitaal te creëren.
Maar met het veranderende technologische landschap, waar moet je dan vooral in investeren? Digitale transformatie: koplopers en volgers In de huidige markt zien we dat vooral op tech-platforms het relationele kapitaal enorm groeit, tegen bijna nul kosten. Denk aan Facebook, LinkedIn, Match.com, Uber, en Airbnb. Zelfs als deze bedrijven vertrouwen op fysieke activa, zoals auto’s voor Uber, bezitten ze vooral de technologie, niet de fysieke activa. Zelfs als deze bedrijven vertrouwen op fysieke activa, zoals auto’s voor Uber, bezitten ze vooral de technologie, niet de fysieke activa. Intussen blijven de achterblijvers hun tijd en geld te besteden aan activa die niet zo gemakkelijk zijn op te schalen: fysieke goederen (zoals fabrieken of inventaris) en menselijk kapitaal (zoals hoog opgeleide medewerkers die diensten leveren). Digitale transformatie vereist dat bedrijven hun kapitaal herverdelen over nieuwe businessmodellen, die de digitale transformatie ondersteunen. Vooral leiders die zich comfortabel voelen met oudere types activa worstelen met digitale transformatie. Hoe manage je zo’n langdurig en onzeker traject? Hoewel digitale transformatie in elke organisatie er een anders zal uitzien, kunnen we vijf stappen onderscheiden. Stap 1. Wat is uw uitgangspositie? De eerste stap is het vaststellen van uw startpunt vaststellen. Dat geldt ook voor het identificeren van de huidige mix van activa en het business model dat uw activaportefeuille creëert. Bijvoorbeeld, maakt en verkoopt uw bedrijf dingen? Huurt u deskundige medewerkers in en levert u diensten? Ontwikkelt u software of geneesmiddelen? Bouwt en beheert u digitale netwerken? Welke gewoonten en patronen blokkeren de omslag naar een digitale organisatie? Wat het ook is, een heldere blik op het vertrekpunt geeft inzicht in sterke en zwakke punten. Hierdoor kunt u de al lang bestaande gewoonten ontdekken die veranderd moeten worden om een digitale transformatie te realiseren. Stap 2. Maak een volledige inventaris van alle activa van uw organisatie Begin met de eenvoudige dingen die je altijd al hebt gevolgd. Ook de fysieke activa zoals de fabriek, eigendom en apparatuur. Daarna volgen de minder bekende immateriële activa, zoals de talenten en vaardigheden van uw medewerkers, de netwerken van mensen en organisaties die bestaan buiten de traditionele grenzen van uw bedrijf. Deze activa zijn worden vaak over het hoofd gezien, ondergewaardeerd, en onvoldoende gemanaged. Kijk vooral naar je netwerken om hun grootte en affiniteit te bepalen. Werk samen met een betrokken netwerk. Stap 3. Visualiseer de digitale toekomst Visualiseer een nieuwe toekomst waarin u als een digitaal netwerk co-creëert met partners in uw externe netwerk. Klanten en leveranciers zijn vaak de eerste keuzes, maar er zijn veel meer netwerken te overwegen. Denk aan alumni, distributeurs, integrators, investeerders, gemeenschappen, en zelfs concurrenten. Het doel is om een manier te vinden waarin u en uw netwerk samen waarde kunnen creëren. Met behulp van zowel uw vermogen en die van hen. Visualiseer een nieuwe toekomst waarin u als een digitaal netwerk co-creëert met partners in uw externe netwerk. Dit is een moeilijke stap, maar houd rekening met de vier soorten activa waarmee u en uw netwerk samen waarde kunnen creëren. – Je zou toegang kunnen geven tot fysieke activa, zoals Airbnb en Uber. – Nieuwe content genereren, zoals Yelp en Tripadvisor. – Diensten aanbieden zoals TaskRabbit en Mastercard. – Netwerken genereren zoals Facebook en LinkedIn. – Denk ook aan het digitale platform dat deze samenwerking mogelijk moet maken. Maar begin klein, met een kleine investering en leer van elke stap. Stap 4. Begin met een pilot Start met uw netwerkbedrijf in een pilot. Verschuif hiervoor een klein deel van uw kapitaal (inclusief tijd, talent en geld) naar het nieuwe initiatief. Dit vereist dat u een team samenstelt. Financier dit team en geef het veel ruimte om te leren en te veranderen, zonder al te veel bureaucratisch toezicht. Zet een team aan het werk, geef ze ruimte om te experimenteren Besteed veel tijd (plan dit in!) aan communicatie met uw doelgroep netwerk om ervoor te zorgen dat u een platform creeert waaraan ze willen bijdragen en ze de moeite waard vinden. Stap 5. Volg de voortgang met nieuwe KPI’s Houd de voortgang van uw netwerkinitiatief nauwlettend in de gaten. Dit vereist rapportage over nieuwe statistieken. Waarschijnlijk moet u nieuwe key performance indicators (KPI’s) vaststellen voor het digitale netwerkmodel. Dashboards bevatten meestal statistieken zoals: – het aantal interacties op uw digitale platform (verkoop of andere); – het aantal actieve netwerkpartners; – de waarde die is gecreëerd, zowel voor de onderneming als voor haar partners; – het algehele sentiment van het netwerk ten aanzien van de samenwerking. Standard financiële maatstaven, zoals omzet en winstgevendheid zijn belangrijk, maar zoals bij elke nieuw initiatief, zal het enige tijd duren voordat dit model zich kan bewijzen en netto waarde voor de organisatie gaat maken. Maar eerst: werk aan nieuw leiderschap Organisatorische transformatie moet beginnen met een leiderschap-transformatie. Dus zorg ervoor dat je board, CEO, en de rest van het leiderschapsteam elkaar volledig ondersteunt en klaar is om nieuwe prioriteiten te stelle. En verander de beleggingsmix. Zo niet, dan komt de digitale transformatie niet van de grond, of vroegtijdig tot stilstand. Voorkom dat uw bedrijf wordt toegevoegd aan de lijst van bedrijven die te laat reageerden. U wilt toch niet eindigen zoals Kodak of Blockbuster? Ondanks al deze risico’s, moeten digitale initiatieven op de to do-lijst staan van de meeste bedrijven. We hebben gezien hoe dramatisch digitale platforms lang gevestigde bedrijven in het hele spectrum hebben beëindigd. Van hotels (Airbnb), tot muziek (Apple en Pandora), tot het werven van personeel (LinkedIn), tot detailhandel (Wayfair en Amazon). U wilt toch niet te eindigen zoals Kodak, Blockbuster en Encyclopedia Britannica? Bent u voorbereid op digitale transformatie? Laat u inspireren en kom op 17 november 2016 naar het Sigma Jaarcongres Procesmanagement, met als thema: Digitale Transformatie.