Ieder jaar verschijnen er op verschillende marketingsites de trends voor het komende jaar. Zo ook voor contentmarketing, een type marketing die voor bijna iedere industrie wel interessant kan zijn. Wil jij beginnen met contentmarketing of ben jij al begonnen en heb je de trends van dit jaar nog niet meegekregen? Lees dan snel verder.
Aandacht voor video
Doe jij op jouw sociale mediakanalen nog maar weinig met video? Dan wordt het tijd om hier eens mee te experimenteren. Video content wordt namelijk steeds populairder en belangrijker. Uit onderzoek blijkt dan ook dat video’s veel beter worden bekeken dan een blogpagina gelezen wordt, om maar eens een voorbeeld te noemen. 62% van de mensen kijkt namelijk een video helemaal af. Bij een blogpost ligt dat percentage een stuk lager: 25%. Kies je voor een contentmarketing strategie waarbij video een belangrijke rol speelt? Plaats de video’s dan niet alleen op social media, maar ook op je website of YouTube. Hetzelfde onderzoek laat namelijk zien dat een video op een landingspagina van een website tot 80% meer conversie kan leiden. Daar wil jij natuurlijk ook van kunnen genieten.
Live gaan met video’s
Steeds meer sociale mediaplatforms bieden de mogelijkheid om live te gaan. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Instagram en nu ook TikTok. Het is een middel om je als merk goed te laten zien aan je volgers en om je merk beter te leren kennen. De 5 branches waar live video’s erg succesvol zijn, zijn: kleding, sieraden en make-up, non-profit organisaties, gezondheid en fitness, nieuwsmedia en food & drinks. Wil je beginnen met live video’s? Start dan vanuit een bepaalde strategie. Bedenk van tevoren goed wat je wil doen, waar je het over gaat hebben, maar ook aan andere dingen zoals hoe laat je de livestream gaat doen en hoelang de livestream gaat duren. Daarbij is het belangrijk om de livestream van tevoren aan te kondigen zodat jullie volgers rond dat tijdstip klaarzitten voor de livestream.
Content communities opbouwen
Het opbouwen van communities is een goede manier om op te vallen en trouwe ‘fans’ te creëren. Dit is vooral handig als je in een branche zit waar veel concurrentie is. Je zorgt hiermee voor goed contact met (potentiële) klanten, het opbouwen van vertrouwen, loyaliteit en het bereiken van een breder publiek. Heb je moeite met het creëren van content of het opbouwen van een community? Overweeg dan om contact op te nemen met een contentmarketing bureau. Zo kun je zien wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie. Je kunt zo’n bureau ook content laten schrijven wanneer je hiervoor niet de juiste mensen in huis hebt of als je je huidige content naar het volgende niveau wil brengen.
Content hergebruiken op verschillende kanalen
Wanneer je gekozen hebt voor een contentmarketing strategie waarbij kwaliteit boven kwantiteit gaat en dus goede content creëert, wil je dit met zoveel mogelijk mensen delen. Heb je een vette video gemaakt en staat die video nu alleen nog op Facebook? Plaats die dan door op andere sociale mediakanalen en je website. Je kunt er altijd nog voor kiezen om verschillende versies van de video te maken om die op verschillende kanalen te verspreiden. Dit is een hele makkelijke manier om content opnieuw te gebruiken en tijd te besparen. Op deze manier kun je makkelijk een ander publiek aanspreken en ook nog eens de organische zoekopdrachten verbeteren.