Een ruime meerderheid van de Nederlandse consumenten (68%) mijdt bedrijven die zich niet sociaal opstellen in tijden van inflatie het liefst. Dit vertaalt zich in terughoudendheid bij het doen van aankopen bij organisaties die hun prijzen verhogen wanneer hun kosten stijgen, maar niet verlagen als de kosten dalen. Dit blijkt uit het jaarlijkse European Consumer Payment Report, een onderzoek onder 1.000 Nederlandse consumenten door credit managementorganisatie Intrum.
Inflatie heeft het afgelopen jaar een aanzienlijke impact gehad op de koopkracht van Nederlanders. Slechts 47 procent van de consumenten verwacht enige verbetering in de nabije toekomst voor hun financiële situatie. 24 procent van de Nederlanders denkt dat inflatie altijd van invloed zal blijven op hun financiën.
Sociaal opstellen is de norm
Consumenten stellen steeds hogere eisen aan waar ze hun geld aan uitgeven. Zo vindt een ruime meerderheid (57%) dat bedrijven meer betalingsflexibiliteit moeten aanbieden in tijden van recessie. 36 procent weegt dit aspect serieus mee bij het maken van beslissingen over waar ze hun geld uitgeven. De gevolgen van deze kritische houding van de consument zijn voelbaar voor bedrijven.
Zo bleek al eerder dat een vijfde van de consumenten zich minder schuldig voelt bij het niet betalen van een rekening. Ze voelen zich nog minder scrupuleus bij het skippen van een rekening wanneer een bedrijf zich niet sociaal opstelt in tijden van recessie. Bedrijven die wel loyaal blijken aan hun klanten, plukken hier de vruchten van. Zo geeft 60 procent van de consumenten aan eerder geneigd te zijn een aankoop te doen bij bedrijven die zich sociaal opstellen en flexibiliteit bieden tijdens economische tegenslag.
Guy Colpaert, Managing Director bij Intrum Benelux: “De consument beseft goed dat ze hun geld maar één keer kunnen uitgeven. Dit zorgt ervoor dat hun kritische houding ten opzichte van bedrijven alsmaar blijft doorgroeien. Dit gebeurt met name op sociaal vlak. Zo verwacht de consument flexibele betalingsmogelijkheden en coulance wanneer zij een rekening niet op tijd betalen. Het kan bedrijven helpen om aan de voorkant goede afspraken te maken en duidelijk te communiceren over betalingsmogelijkheden en de gevolgen van het niet of te laat te betalen. Zo neem je de consument mee in jouw sociale plan. Wanneer er toch een betalingsachterstand ontstaat, probeer dan achter de reden hiervan te komen. Hierdoor kan de vervolgaanpak afgestemd worden op de behoeften van de klant waardoor het aantal wanbetalers uiteindelijk zal verminderen. Ook het creëren van bewustwording rondom hun eigen sociale impact, kan bedrijven helpen om klanten te behouden.”
Bron: Intrum