De Nederlandse Spoorwegen is bij uitstek een bedrijf met maatschappelijke relevantie waarbij de implementatie van duurzaamheid een grote impact heeft. Directeur Duurzaam Ondernemen Carola Wijdoogen heeft de aansturing van de verschillende duurzaamheidsinitiatieven in het bedrijf gebundeld en onderdeel gemaakt van de strategie. Haar focus ligt nu op vertaling van dit beleid naar de werkvloer: 'Onze uitdaging is duurzaamheid te vertalen naar het dagelijks werk.'
De afgelopen twee jaar heeft Carola Wijdoogen (zie foto) bij de NS het duurzaam ondernemen structureel op de rails gezet. 'De NS is een ontzettend mooi bedrijf met een enorme potentie om het verschil te maken op het gebied van duurzaam ondernemen. We vervoeren zo'n 600.000 reizigers per dag en ons energieverbruik staat in de top 3 van Nederland. De trein op zich is natuurlijk al een ‘duurzaam product' in die zin dat we automobilisten hiermee een goed alternatief bieden om zich snel en milieuvriendelijk te verplaatsen. De schaarste in energie zal zich steeds meer doen gelden aan de brandstofpomp, maar breder nog heeft het energievraagstuk een enorme invloed op de wereldorde. Ik vind het fascinerend hoe dergelijke externe effecten onderdeel worden van het economisch model – bijvoorbeeld de emissiehandel – en dit zelfs steeds meer gaan bepalen. Duurzaamheid raakt meer en meer verweven met je bestaansrecht als bedrijf,' vertelt Wijdoogen. Zij studeerde politicologie, bedrijfskunde en internationale betrekkingen met als specialisatie het energie- en milieuvraagstuk. Ook was zij zelfstandig consultant op het gebied van energie-inkoop en marketing.Strategiekubus
Wijdoogen heeft het duurzaamheidsbeleid gevisualiseerd in de zesvlaks ‘strategiekubus'. Elk vlak staat voor een strategisch uitgangspunt: klanten centraal, reizen van deur tot deur, financiën op orde, duurzaamheid en energie zijn de toekomst, medewerkers maken het verschil en Europa is ons werkterrein. Alle interne disciplines moeten aan de hand van deze kubus de vertaalslag maken naar hun eigen afdeling. 'Onze visie op duurzaamheid en ambities integreren we in HR, planning & control, communicatie, kortom alle bedrijfsonderdelen. Vanuit de directie was er meteen draagvlak. Een groep "early adopters" van zo'n driehonderd man binnen NS hebben we ingezet als ambassadeurs om de grootste groep volgers over de streep te trekken. We hebben informele bijeenkomsten en workshops gehouden, duurzaamheid geïntegreerd in ons jaarverslag en we zijn gesprekken aangegaan met onze stakeholders over wat zij in het kader van duurzaamheid relevant vinden. Daarbij hebben we vooral ingezoomd op de wensen van onze klanten. Intern hebben wij onder andere een project voor onze machinisten opgezet om energiezuinig te rijden en controllers moeten nagaan wat een investering bijdraagt aan onze duurzaamheidsdoelstellingen.'
Bestaansrecht
Deze doelstellingen bijvoorbeeld op het gebied van energiebesparing en CO2-reductie zijn weliswaar gehaald, maar in de perceptie van klanten en medewerkers leeft duurzaamheid nog niet genoeg naar de zin van Wijdoogen. 'De uitdaging is nu duurzaamheid te vertalen naar het dagelijks werk en reizen. Meer en betere communicatie is daarbij een belangrijk aandachtspunt. Er is nog veel te winnen. En dat gaan we ook doen omdat onze duurzaamheidambities zijn verweven met ons bestaansrecht. We willen onze droom en inspiratie verbinden met die van onze klanten en medewerkers. Hoe we dat doen bij NS vertel ik graag tijdens het congres Duurzaam Organiseren Doen. Willen en kunnen is belangrijk, maar het gaat vooral om hoe doe je dat dan in de praktijk? Een belangrijk inzicht dat ik heb opgedaan, is dat de inzet van verschillende instrumenten met de juiste dosering en timing en vertrouwen op je intuïtie je op het juiste spoor zet naar duurzaamheid.'
Interview: Bianca Minkman
Meer informatie
Meer informatie over het congres Duurzaam Organiseren Doen! op 31 mei a.s. in Arnhem kunt u lezen op de speciale congressite http://www.duurzaamorganiserendoen.nl/ . U kunt zich hier ook inschrijven.