De grootmeester van de reinvention had managers een paar dingen te leren in deze wereld vol onzekerheid en verandering.
Popicoon David Jones, geboren op 8 januari 1947 in Londen en op 10 januari 2016 in New York als David Bowie overleden, was er ongelofelijk goed in om zich continu te blijven vernieuwen. Hij bleef zijn stijl én zijn muziek tot zijn laatste snik opnieuw uitvinden en wist zo steeds nieuwe publieksgroepen aan zich te binden. En dat is precies wat bedrijven ook willen. Volgens creativiteits- en innovatieconsultant Peter Cook (Human Dynamics) kunnen we van Bowie een paar dingen leren over transformatie en verandering. Vind je focus Dit is essentieel, en het kan jaren van experimenteren vergen (inclusief bijbehorende mislukkingen). Bowie ging op 13-jarige leeftijd saxofoon spelen, was actief in diverse modbandjes die verschillende singles uitbrachten (zonder succes), richtte een mimebedrijf op en startte een groep voor experimentele kunst. Deze ervaringen vormden het fundament voor zijn unieke mix van muziek, kunst en design. Omgeef jezelf met fantastische mensen Bowie was niet bang om zich te omringen met mensen die beter of geheel anders waren dan hijzelf. Hij ging al in een vroeg stadium samenwerken met T. Rex-producer Tony Visconti, gitarist Mike Ronson en toetsenist Rick Wakeman (onder andere Yes). In zijn hele carrière werkte hij samen met collega-popgrootheden, van John Lennon tot Brian Eno en Queen. Blijf jezelf taboeloos opnieuw uitvinden Bowie begon als glamrocker (Ziggy Stardust) en transformeerde daarna naar soul (Young Americans), ambient (Heroes) en nog veel meer. Hij hield daarbij zijn bestaande ‘klanten’ grotendeels vast én trok steeds nieuwe, jongere fans. Daarbij schuwde hij het onconventionele experiment niet. Zo werd er bij de productie van Low – zwaar beïnvloed door de Duitse elektronische muziek à la Kraftwerk – gewerkt met de kaartenset Oblique Strategies. Deze aanpak, ontwikkeld door Brian Eno, moet lineair denken in creativiteitsprocessen doorbreken en het scheppingsproces at random onvermoede richtingen in sturen. Dat was not done in de mainstream kunst- en muziekwereld. Bron: Management Today Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive