Qua technologieontwikkeling en businessadoptie maakt Big Data een revolutionaire ontwikkeling door. Nu zijn we zover dat marketeers dankzij deze enorme en ongestructureerde datasets zich aan voorspellingen kunnen wagen.
 Web of the World

In de ontwikkeling van het World Wide Web sinds het ontstaan in 1994 kunnen we drie fasen onderscheiden: het internet evolueerde van ‘Web of Pages’ (Google) naar ‘Web of People’ (Facebook) en nu is de fase van ‘Web of the World’. Nu staan webpagina’s, apparaten en mensen over de hele wereld met elkaar in verbinding via het web en is Big Data sinds 2005 een steeds actueler onderwerp geworden.
De adoptie van Big Data door organisaties is momenteel gericht op ‘Big Social’, ofwel de analyse van social media data. Onlangs verscheen een rapport over deze ontwikkeling: ‘Big Social – Gedrag voorspellen met Big Data’. Gebleken is dat de meeste organisaties zich nu vooralsnog met Big Data bezighouden door ‘babystapjes’ te maken betreffende de analyse van onafzienbare hoeveelheden tweets, Facebookstatusberichten en YouTube-filmpjes. Duidelijk is ook geworden dat de enorme brij aan gegevens in Big Data een voorspellend karakter kan hebben ten behoeve van marketingstrategieën. 


Voorspellende waarde

Een voorbeeld van deze voorspellende kracht van data is Google Trends, die een nieuwe griepgolf feilloos weet te voorspellen doordat het inzicht heeft in zoektermen (‘griep’, ‘verkoudheid’, ‘koorts’) van mensen. Een ander voorbeeld is de Recommendation Engine van Amazon. Dankzij eerdere boeken die consumenten online besteld hebben, weet Amazon precies welke lezers in welke boeken zijn geïnteresseerd.
Binnenkort komen nieuwe tools op de markt, de next generation social analytics. Deze kunnen ‘in real time een toekomstige uitkomst voorspellen aan de hand van simulatietechnieken en geavanceerde modellen ter ondersteuning van zakelijke initiatieven’, zoals onderzoeksbureau Gartner het uitlegt. 

Bron: Frankwatching.com.