Als je een manager bent in de zorgsector, zijn er verschillende competenties die belangrijk zijn om als team succesvol te zijn. Anders dan binnen veel andere bedrijven, heb je binnen de zorg natuurlijk te maken met mensen en niet met producten of diensten. Het is daarom niet alleen belangrijk te sturen op cijfers, maar vooral ook te kijken naar gevoel. Manager zijn in de zorg vraagt daarom wel een aantal andere competenties van je, die we in dit artikel graag met je willen bespreken. Dus ben je op zoek naar een vacature in de zorg als manager of andere soortgelijke functie? Dan zijn er online verschillende vacatures te vinden, maar is het wel belangrijk dat je ook weet wat er van je verwacht wordt.
Goede communicatievaardigheden
Communicatie is ontzettend belangrijk en dat geldt in de zorg misschien nog wel meer dan binnen veel andere bedrijven. Ergens ook wel logisch, want op het moment dat het personeel of de directie moet worden geïnformeerd over bijvoorbeeld bepaalde veranderingen, dan moet dit wel op de juiste manier gebeuren. Je kunt je voorstellen dat het bespreken van nieuwe protocollen, het overbrengen van informatie richting patiënten en ook het onderhouden van contact met andere afdelingen op een goede manier moet gebeuren. Je kunt niet hebben dat bepaalde protocollen niet volledig correct worden uitgevoerd.
Leiderschap
Een goede manager moet natuurlijk ook een sterke leider zijn. Nu is dit bij de meeste managers een soort aangeboren competentie, maar die wel op de juiste manier moet worden toegepast. Binnen welk bedrijf je ook werkt, je hebt natuurlijk wel te maken met mensen. Wat vooral belangrijk is, is dat je niet alleen in staat bent om de mensen op de juiste manier aan te sturen, maar ook om ze te motiveren en inspireren. Je kunt je dus wel voorstellen dat er het nodige van je wordt gevraagd. Is dit nu een baan die je op het lijf geschreven is, kom dan werken in Gelderland en bekijk de verschillende vacatures binnen de zorgsector en nog veel meer andere sectoren.
Probleemoplossend vermogen
Als manager in de zorg word je natuurlijk regelmatig geconfronteerd met de nodige uitdagingen en ook problemen. Het is dus aan jou om ervoor te zorgen dat je dit op een zo goed mogelijke manier oplost, zodat alle partijen hier het meest baat bij hebben. Het is daarom dus ook belangrijk om een goed probleemoplossend vermogen te hebben, zodat je een bepaalde situatie snel kunt beoordelen en in het verlengde daarvan een beslissing kunt nemen. Vooral als het om een patiënt gaat, is iedere minuut er één.
Flexibiliteit
In de zorg is geen dag hetzelfde. Sterker nog, iedere dag brengt weer meerdere uitdagingen met zich mee. Het is daarom ook een sector waarbij de nodige flexibiliteit van je wordt gevraagd. Als manager moet je dus snel kunnen schakelen en niet te veel vastzitten in bepaalde patronen. Het kan dus heel goed zijn dat jij jezelf een volledige dag hebt geblokt voor het doen van wat administratieve werkzaamheden, maar uiteindelijk blijkt dat je de nodige overleggen hebt.