Heb je een eigen bedrijf? Dit heeft veel voordelen: je maakt je eigen keuzes en profiteert direct van je succes. Maar het betekent ook dat je verschillende zaken zelf moet regelen, zoals het afsluiten van bedrijfsverzekeringen. Die beschermen je bedrijf tegen financiële schade door bijvoorbeeld brand, diefstal of aansprakelijkheid.

Het kiezen van de juiste bedrijfsverzekering kan lastig zijn, vooral als je de vaktermen niet kent. Met deze begrippenlijst bereid je je goed voor!
Verschillende bedrijfsverzekeringen op een rijtje
Als ondernemer is het vaak verstandig om één of meerdere bedrijfsverzekeringen af te sluiten om je te beschermen tegen financiële risico’s. Er zijn veel opties beschikbaar, welke je kiest, hangt af van je wensen en behoeften. De meest gekozen bedrijfsverzekeringen zijn:
- Aansprakelijkheidsverzekering
- Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB)
- Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV)
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)
- Rechtsbijstandverzekering
- Gebouwenverzekering
- Bedrijfsmiddelenverzekering
- Bedrijfsschadeverzekering
- Zakelijke autoverzekering
Belangrijke begrippen uitgelegd
We leggen je in een notendop de belangrijkste begrippen uit die je tegen zult komen tijdens het regelen van één of meerdere van bovenstaande bedrijfsverzekeringen.
- Dekking
De dekking geeft aan voor welke gebeurtenissen je verzekerd bent, en tot welk bedrag. Dit staat allemaal beschreven in je polis.
- Polis
Het schriftelijke bewijs van de verzekeringsovereenkomst. Hierin staan de voorwaarden, de dekking en eventuele uitsluitingen beschreven.
- Poliskosten
Een eenmalige of jaarlijkse administratieve vergoeding die verzekeraars in rekening brengen voor het opstellen en beheren van de polis.
- Premie
Het bedrag dat je periodiek betaalt aan de verzekeraar voor de dekking. De hoogte van de premie hangt af van verschillende factoren, zoals het verzekerde bedrag, het gekozen eigen risico, het soort bedrijf dat je hebt en je omzet.
- Eigen risico(termijn)
Het eigen risico is bedrag dat je zelf betaalt bij schade, voordat de verzekering uitkeert. Een hoger eigen risico leidt vaak tot een lagere premie.
Tijdens het regelen van een arbeidsongeschiktheidsverzekering zul je een net iets andere term tegenkomen: eigen risicotermijn, ook wel wachttijd genoemd. Dit is de periode waarin je bij arbeidsongeschiktheid nog geen uitkering ontvangt. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een directe uitkering zodra je (deels) arbeidsongeschikt bent, of pas na een aantal maanden tot wel 2 jaar. Hoe langer de wachttijd, hoe lager de premie.
- Uitsluitingen
Specifieke situaties of schadegevallen die niet onder de dekking vallen. Denk aan schade die ontstaat door opzet of achterstallig onderhoud.
- Onderverzekering
Als het verzekerde bedrag lager is dan de werkelijke waarde van je bedrijfsbezittingen. Dit kan ervoor zorgen dat je bij schade niet voldoende geld uitgekeerd krijgt om alle kosten te dekken.
- Oververzekering
Het tegenovergestelde van onderverzekering: het verzekerde bedrag is hoger dan de waarde van je bezittingen. Hierdoor betaal je meer premie dan nodig.
- Indexering
Een jaarlijkse aanpassing van het verzekerde bedrag en/of de premie aan de inflatie. Dit voorkomt onderverzekering bij stijgende prijzen.
- Uitkeringsduur
Tijdens het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering kies je welke uitkeringsduur je wilt: de periode waarin je geld krijgt uitgekeerd op het moment dat je niet meer (volledig) je werk kunt uitoefenen. Kies bijvoorbeeld voor enkele maanden, jaren of tot aan je pensioen.
- Eindleeftijd
De eindleeftijd geeft aan tot welke leeftijd je wilt dat de arbeidsongeschiktheidsverzekering doorloopt.
- Claim
Als je schade oploopt, dien je een verzoek (claim) in bij je verzekeraar om de kosten vergoed te krijgen.
- Assurantiebelasting
De belasting die je betaalt over je verzekeringspremie. Dit percentage is wettelijk bepaald.
- Nieuwwaarde
Als een product beschadigd is en je een claim indient bij je verzekeraar, wordt er gekeken hoeveel het object op dat moment waard is. Mogelijk krijg je de nieuwwaarde vergoed: het bedrag dat hetzelfde product op dat moment kost om nieuw te kopen.
- Dagwaarde
Soms wordt niet naar de nieuwwaarde, maar naar de dagwaarde gekeken. Dit is de werkelijke waarde van het product op het moment van schade, waarbij rekening wordt gehouden met afschrijving door gebruik en ouderdom. Je krijgt dan slechts een deel van de nieuwwaarde uitgekeerd.
- Restwaarde
De restwaarde is het percentage van de nieuwwaarde van een product dat je minimaal terugkrijgt. Dit zorgt ervoor dat je altijd een (kleine) vergoeding krijgt, ook als een product al volledig is afgeschreven.
- Herbouwwaarde
Bij een gebouwenverzekering verwijst de herbouwwaarde naar de kosten om een gebouw na schade in zijn oorspronkelijke staat te herbouwen op dezelfde plek.
- Bonus-malusladder
Dit systeem vind je vooral terug bij een (zakelijke) autoverzekering. Als je over een bepaalde periode geen schade claimt, krijg je korting op je premie (bonus). Bij een schadeclaim verlies je juist schadevrije jaren en betaal je een hogere premie (malus).
Passende verzekeringen voor jouw bedrijf
Tijdens je zoektocht naar de juiste bedrijfsverzekeringen zul je een groot deel van deze termen tegenkomen. Veel hiervan zijn bepalend voor wat precies gedekt is en hoe hoog je premie uitvalt. Het is daarom belangrijk om deze begrippen goed te begrijpen bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen. Kom je een term tegen die je niet goed begrijpt en niet in deze lijst beschreven staat? Neem dan contact op met de verzekeraar voor verduidelijking en advies, zodat je weloverwogen keuzes kunt maken.