Jouw bedrijf beschouw je als je levenswerk. Dag in, dat uit heb jij je ingezet om jouw werk tot een succes te maken. Bloed, zweet en helaas ook tranen zijn hierin gaan zitten. Maar je voelt dat het moment nadert; het moment dat het goed is om te stoppen.
Dit kan diverse redenen hebben, omdat je de pensioenleeftijd nadert of toe bent aan een nieuwe uitdaging. Toch hoeft stoppen niet altijd te beteken dat je bedrijf daarmee ophoudt te bestaan. Er staan namelijk vele ondernemers in de startblokken om het stokje van jou over te nemen.
Hoe je dit proces in gang zet? Wij geven tips om goed en lucratief je bedrijf te verkopen.
Bepaal je branche
Het is natuurlijk bij jou wellicht al bekend, maar toch is het goed om te kijken binnen welke branche jij opereert en wat de gang van zaken daarbinnen is. Zo gelden er hele andere voorwaarden wanneer jij een fysieke winkel verkoopt inclusief personeel dan wanneer je bijvoorbeeld een tekstbureau van de hand doet.
Bepaal de waarde
Wanneer jij hebt bepaald binnen welke branche je je beweegt kun je vergelijkend onderzoek gaan doen; wat vragen concurrenten op dit moment aan prijzen? De markt was de laatste jaren waar het gaat om verkopen enorm gunstig, het is dan ook aan te raden niet te laag in te zetten. Jongeren zijn meer dan ooit gebrand op hun vrijheid, het zijn van eigen baas haakt hier perfect op aan.
Natuurlijk moet je naast concurrenten ook naar jezelf kijken, wat heb jij aan waarde inmiddels opgebouwd als bedrijf? Hier kun je grofweg twee zaken onderscheiden, namelijk de harde kant zoals voorraad en vastgoed en daarnaast de zachte kant in de vorm van goodwill. Goodwill is de reputatie die jij inmiddels hebt opgebouwd en het klantenbestand.
Er zijn geen algemeen geldende formules om de objectieve waarde van het bedrijf te bepalen, er zijn echter wel diverse methodieken ontwikkeld om een bedrijf te waarderen. Maar iedere professional heeft hierin zijn eigen voorkeuren. Om geloofwaardig over te komen is het goed om een gedegen berekening aan geïnteresseerden te kunnen laten zien, met daarbij duidelijk uitgelegd van welke methode er gebruik is gemaakt.
Het is goed om te weten dat de berekende waarde eigenlijk nooit gelijk is aan de prijs die je voor jouw bedrijf kunt krijgen. Net als bij de huizenmarkt, is ook de overnamemarkt nooit precies in evenwicht. Soms is het een kopersmarkt, soms een verkopersmarkt (zoals nu op de huizenmarkt bijvoorbeeld). Tot slot zul je altijd blijven houden dat zowel de koper als de verkoper op hun eigen subjectieve manier naar het bedrijf kijken, en hieraan de prijs koppelen die zij het waard vinden.
Bepaal de noodzaak
Als laatste tip willen we nog meegeven dat het goed is om voor jezelf de noodzaak tot verkoop in kaart te brengen. Wanneer de tijd echt dringt dan zul je ook concessies moeten doen bij de verkoop.
Daarnaast is het goed om te bepalen hoe je de overname voor je ziet, wil je het in één keer van de hand doen of juist geleidelijk uit je bedrijf stappen. Het loont om voor jezelf helder te hebben hoe komende jaren eruit gaat zien.
Kortom, een bedrijf verkopen is zeer complex maar zeker niet onmogelijk. Een goede voorbereiding is hierbij ook de garantie tot een succesvolle overname. Er zijn vele tips te bedenken, maar schroom niet om professionele kennis in te huren. Dit betaalt zich later zeker uit.