Van een beleveniseconomie naar een betekeniseconomie. Van me naar we. Integriteit als leidend beginsel en een talentestafette om alle seizoenen door te komen. De Baak-directeur Arko van Brakel (zie foto) heeft zijn agenda voor verandering al ingevuld.
Tijdens het Jaarcongres Verandermanagement helpt hij ook bezoekers hun veranderagenda in te vullen. Arko van Brakel heeft houvast aan de S-curve van Peter Robertson. Een curve waar alle natuurlijke wetten aan voldoen. ‘Ook in het bedrijfsleven heb je een lente, zomer, herfst en winter’, zegt van Brakel. ‘In de lente zitten vooral de innovators. In de herfst vooral de mensen van de processen. De herfstmensen verdienen het geld, maar op termijn heb je de innovators uit de lente weer nodig voor de toekomst. Het probleem is alleen dat herfst- en lentemensen elkaar slecht verdragen. Terwijl je iedereen nodig hebt.’ Bedrijven als KPN en de banken maar ook een bedrijf als Apple vindt Van Brakel typisch bedrijven die in de herfst zitten en moeten oppassen niet in een koude gure winter te belanden. Van Brakel: ‘Dus moet je een talentestafette organiseren binnen je organiseren. Het stokje constant doorgeven zodat je klaar bent voor een volgende fase. Talent moet op het juiste moment op de juiste plek zitten.’ Zelf noemt hij zich bij De Baak dan ook geen CEO, maar Chief Inspiration Officer. ‘Always change a winning team.’Podcast met Arko van Brakel over de seizoenen in organsiaties
Belevenis en betekenis
Ondernemen met Impact
Leiderschapslessen van een ondernemer met een missie