Weg met monopolieposities van grote computermerken in het onderwijs! Lang leve de open hardware- en softwareprotocollen!
De vorm van het onderwijs is al een tijd in beweging. Er zijn Flipping the Classroomprojecten (waar ik het al eerder over heb gehad), educatieve screencasts, webinars. Er is een apart Youtubekanaal voor educatief materiaal. Edu-apps bereiken een grote markt. Ook de grote computerbedrijven zijn zo verstandig om op de educatieve markt te opereren.
Er zijn al vrij veel Apple scholen met tabletclasses. Maurice de Hond is een groot voorstander hier van. Samsung laat zich zien met het Smart class project en participeert in een onderwijsinnovatieproject. Acer werkt al enige tijd samen met European Schoolnet. Googleclasses zijn een betrekkelijk nieuw fenomeen.
Er zijn kleine verschillen, vooral in de accenten die gelegd worden. Apple wil natuurlijk het gemak van de eigen devices voor het voetlicht brengen en de eigen edu-apps meer bekendheid geven. En inderdaad de apps van Apple zijn heel handig in het primair onderwijs. Maar voor het overige is een tablet van Apple niet breed inzetbaar en daarbij wil Apple alles centraal regelen en slaat heel veel informatie over de gebruiker op. De apps van Apple kosten nogal eens geld, terwijl er goede goedkope alternatieven zijn. Samsung opereert wat geraffineerder. Dit bedrijf is de samenwerking aangegaan met onderwijsinstellingen en maakt op het eerste gezicht de indruk ook open te staan voor wensen en ideeën uit het onderwijs zelf. Google weet ook slim de al bestaande online samenwerkingstools en nieuwe samenwerkingstools te combineren en aan te bieden als een nieuw concept ‘de Google class’.
Alsof Google in mijn boek Efficiënt werken met gratis webtools heeft gebladerd, waar ook allerlei samenwerkingstools, presentatietools, noem maar op, zijn verzameld. Elk smart computerbedrijf, koopt bestaande software op en neemt het op in het eigen assortiment. De gebruiker weet vaak de voorgeschiedenis niet. De computerbedrijven pronken graag met andermans veren en zijn creatief in het bedenken van educatieve concepten.
Wat een goed en lovenswaardig initiatief is in onderwijsland, zijn de open source onderwijsinstellingen. Zie ook os-onderwijs.nl. Zij streven merkonafhankelijk, deviceonafhankelijk onderwijs na. Weg met monopolieposities van grote computermerken in het onderwijs! Lang leve de open hardware- en softwareprotocollen! Dat iedereen naar eigen smaak webtools mag gebruiken en aanwenden!
Carolien Kok is docent Informatiekunde aan het Kennemer College Beverwijk en mediacoach. Ze publiceerde het boek ‘Efficiënt werken met gratis webtools’. Meer informatie over haar: ga naar haar site.