’Het is onze taak’, zegt Amazon-CEO Jeff Bezos, ‘om nieuwe opties uit te vinden waar nog nooit iemand aan heeft gedacht en om te kijken of klanten ze zien zitten.’
Fast Company’s jaarlijkse ranking van meest innovatieve bedrijven ter wereld wordt aangevoerd door Amazon, ooit begonnen als online boekhandel maar allang veel en veel meer dan dat. De ranking is subjectief – maar de redacteuren van het innovatiemagazine hebben er natuurlijk wel enig zicht op. Continue reconstructie Amazon is een uitzonderlijk bedrijf. Het stapt al 22 jaar van de ene in de andere sector (en soms er ook weer uit) en heeft inmiddels allerlei sectoren veroverd: van smart speakers, e-bookreaders, smartphones, streaming muziek, video en tv tot mode (Amazon is de op een na grootste kledingverkoper van de VS), eigen merktuinmeubels, luiers, biologische koffie en videogaming. En niet te vergeten Amazon Web Services, dat ontstond vanuit de eigen infrastructuurbehoeften van de onderneming en nu 13 miljard dollar omzet heeft. Giganten als Netflix en Airbnb draaien erop. Ook de geavanceerde warehouse- en logistieke capaciteiten van Amazon zijn tegen betaling beschikbaar voor iedere verkoper. Bovendien betreedt de onderneming nu de echte wereld door fysieke winkels te openen. Amazon ($100 miljard omzet in 2015) is duidelijk niet – zoals Apple en Google – gefixeerd op één strak ontworpen ecosysteem van onderling gekoppelde apps en diensten. Bezos focust op platforms die elk hun eigen klanten zo goed en snel mogelijk bedienen. Dit is zijn drive: ‘Onze klanten zijn trouw tot iemand anders ze een betere dienst aanbiedt. En ik vind dat geweldig. Het is supermotiverend voor ons.’ Het maakt dat in de gigant nog steeds de geest van de startup huist: altijd op zoek naar nieuwe opties waar nooit eerder iemand aan heeft gedacht, vanuit het streven onze verwachtingen te reconstrueren – waarbij Amazon niet vergeet om ook zichzelf te blijven reconstrueren. The 2017 World’s 20 Most Innovative Companies- Amazon (omdat het nog meer, sneller en slimmer producten en diensten aanbiedt)
- Google (omdat het fotografisch geheugen ontwikkelt)
- Uber (geeft boost aan de ontwikkeling van zelfsturende auto’s)
- Apple (laat zijn voordelen nog verder uitrijpen)
- Snap (biedt nieuwe manier van naar de wereld kijken)
- Facebook (lanceert de juiste advertenties op het juiste moment)
- Netflix (maakt surfen weer leuk)
- Twiluio (geeft apps een stem)
- Chobani (schudt de kussens in het kruideniersbedrijf op)
- Spotify (lokt artiesten met data)
- Alibaba (creëert nieuwe hubs voor e-commerce)
- Tencent (vindt messaging opnieuw uit)
- Xiaomi (verheft hardwaredesign)
- BBK Electronics (zet nieuwe smartphonemarkten in vuur en vlam)
- Huawei (itereert snel)
- Dalian Wanda (zet zijn eigen droomfabriek op touw)
- Airbnb (brengt een wereld van ervaringen binnen handbereik)
- Buzzfeed (wakkert virale koorts aan)
- Open Whisper Systems (brengt veilige communicatie naar de massa)
- Illumination Entertainment (maakte de Minion tot iets gigantisch)