Ook ondernemingen die alleen over little data beschikken, kunnen hun gegevens gebruiken om beter te worden.
Big data is hot. En het potentieel ervan is groot: op basis van enorme hoeveelheden data kunnen bedrijven tot betere beslissingen komen en hun operaties verbeteren. Er is slechts één ‘maar’: veel bedrijven werken in een omgeving die schaars aan data is. En waar dus niet de overvloedige hoeveelheid informatie beschikbaar is die nodig is om aan advances analytics en datamining te kunnen doen. Zo is in opkomende landen op verkooppunten vaak geen kassa-informatie aanwezig. In de meeste B-to-B-businesses zijn meestal weinig gegevens beschikbaar over de globale marktvolumes of over wat de concurrenten verkopen. En in zeer gespecialiseerde of geconcentreerde markten, denk aan auto-onderdelen, is er slechts een handjevol potentiële klanten. Zulke businesses moeten zich tevreden stellen met little data: kleine, beperkte, lokaal verzamelde (meestal eigenhandig) en vaak kwalitatief wisselende hoeveelheden data.
Wasmachine
Het goede nieuws, zegt PwC-consultant David Meer, is dat de praktijk heeft uitgewezen dat je via little-datatechnieken waardevolle inzichten kunt opdoen. Zo lukte het een fabrikant van industriële coatings om op basis van beperkte pricing-informatie zijn prijsstellings- en servicebeleid te verbeteren. Een grote beverageproducent ging – omdat de beschikbare big data te generiek en gestandaardiseerd waren voor zijn doeleinden – zelf gericht little data verzamelen en wist op basis daarvan zijn verkoop aan cafés, restaurants en uitgaansgelegenheden sterk te verbeteren. Waaruit blijkt dat little-datatechnieken óók geschikt zijn voor grote ondernemingen. Eind jaren negentig ontdekten technici van de Chinese witgoedgigant Haier dat plattelandsbewoners Haier-wasmachines ook gebruikten om groenten in te wassen. Waardoor hun wasmachine verstopt raakte. Haier benutte deze little data om een wasmachine te ontwikkelen die geschikt is voor het wassen van ‘kleding, zoete aardappels en pinda’s’.
Drie dingen
Met de juiste mindset kan vrijwel elke informatiebron, hoe klein ook, worden gebruikt om dingen te verbeteren. Je hoeft er niet hevig voor te investeren in dataverzameling, hardware, software of technologische infrastructuur. Om little data succesvol te exploiteren moeten bedrijven drie dingen doen:
– Zich sterker committeren aan op feiten gebaseerde besluitvorming.
– Bereid zijn om te ‘leren door te doen’. Little-datatoepassingen zijn niet kant-en-klaar beschikbaar, dus moeten bedrijven via pilotprojecten zelf technieken ontwikkelen.
– Creatief zijn bij het vinden van manieren om data te verzamelen. Van korte iPad-enquêtes met winkelbezoekers tot rapportages van sales reps over de trends en ontwikkelingen bij afnemers.
Bron: David Meer, Strategy+business, zomer 2014