Waarom zou je als manager geliefd moeten zijn bij je medewerkers en collega's?
Veel mensen gaan ervan uit dat je als manager effectief kunt zijn zonder dat mensen je mogen. De praktijk wijst anders uit. Uit een studie van leadershipdevelopment-bureau Zenger Folkman onder 51.836 leiders blijkt dat slechts 27 van hen zeer slecht scoren op likability (‘geliefdheid') en zeer goed op overall leadership effectiveness. Dus ongeveer 1 op de 2000 managers is niet geliefd bij mensen en toch effectief. Ergo: managers die aardig gevonden worden, presteren beter.Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen je aardiger gaan vinden? Een paar adviezen van Zenger Folkman:
- Ontwikkel positievere connecties met anderen. Emoties zijn besmettelijk: als je positief en optimistisch bent, slaat dat over op anderen. En ze associëren dat met jou.
- Laat zien dat je 100% integer en betrouwbaar bent. We houden allemaal van leiders die we kunnen vertrouwen.
- Werk samen met anderen binnen de organisatie. In plaats van met ze te concurreren.
- Wees een coach, mentor en leraar. Help anderen om zich te ontwikkelen – zij zullen niet vergeten wat ze aan je te danken hebben.
- Wees een bron van inspiratie. Mensen pushen om te presteren is prima, maar je moet óók indien nodig de mouwen opstropen en het team bijspringen. En sterk communiceren. Inspirerende leiders zijn geliefder.
- Wees visionair en gericht op de toekomst. Als mensen niet weten waar ze heen gaan en hoe ze daar moeten komen, is dat onbevredigend en frustrerend. Mensen houden van leiders die aangeven waar het heen gaat en hoe.
- Vraag om feedback en doe daar wat mee. De meeste mensen vinden zichzelf aardiger dan ze in de ogen van hun chefs, collega's en ondergeschikten zijn. De meest geliefde – en effectieve – leiders in het onderzoek zijn leiders die om feedback vragen en daar iets mee doen.
Bron:HBR Blog Network.
Tips:
– Training: PowerManager2 – Communicatie
– Boek: Meesterlijk middenmanagement.