Het zal geen verrassing zijn, dat uit onderzoek blijkt dat het aantal consumenten wat diens aankopen online doet groeit. Al jaren is er een duidelijk groeiende trend zichtbaar in deze cijfers. Er zijn verschillende verklaringen voor deze trend. Denk aan het feit, dat het aanbod op internet steeds groter is geworden. De meeste bedrijven met fysieke winkels hebben inmiddels ook een webwinkel. Daar komen de ondernemers zonder fysieke vestiging nog bij. Het bouwen van een website is relatief eenvoudig. Een andere reden om producten online te bestellen is het gemak. Je ziet binnen een paar minuten waar een product het goedkoopst wordt aangeboden. Een paar dagen later heb je het product in huis. Voor ondernemers is het steeds lastiger om in te spelen op deze trend. De toenemende concurrentie op het web maakt dat men massaal inzet op het vergaren van backlinks, op het bijhouden van een blog en het opzoeken van de interactie met de doelgroep.
Consumenten klampen zich minder vast aan winkels
Voorheen was het heel gebruikelijk om voor specifieke producten naar een vaste winkel in de stad te gaan. De komst van het grote aantal webshops heeft daar verandering in gebracht. Niet langer focussen consumenten zich op hun vaste winkels. Veel belangrijker is tegenwoordig de prijs waartegen een product wordt aangeboden, of bijvoorbeeld de voorraad die men beschikbaar heeft. Vasthouden aan een vaste klantenkring is onverstandig. Ondernemers zouden moeten inzetten op het winnen van nieuwe klanten. Linkbuilding uitbesteden, content laten schrijven door een copywriter en bijvoorbeeld het uitbesteden van het bijhouden van sociale kanalen is het overwegen waard. Het helpt de vindbaarheid van een bedrijf te verbeteren.
Win vertrouwen door zichtbaar te zijn
Linkbuilding, backlinks vergaren en content toevoegen zijn factoren die helpen om vindbaar te zijn in de zoekmachine. Des te beter de vindbaarheid van een website is, des te groter zal normaliter ook de omzet hiervan zijn. Een gebruiker van een zoekmachine kijkt vaak slechts naar de eerste drie tot vijf zoekresultaten. Naast de mogelijkheid om de organische vindbaarheid van een website te verbeteren, zijn er andere opties om aan de (online) naamsbekendheid van je bedrijf te werken. Denk aan het kopen van advertentieruimte in een zoekmachine, het inrichten van kanalen op platforms als Facebook en Instagram, enzovoorts.
Interactie aangaan met de doelgroep
Voor de doelgroep van een bedrijf is het belangrijk dat het bedrijf toegankelijk is. Het is de reden dat men een fysieke winkel doorgaans sneller zal vertrouwen dan een online webshop. Door de interactie op te zoeken via sociale kanalen ben je benaderbaar als bedrijf. Iets wat de betrouwbaarheid van de organisatie ten goede komt. Bepaal vooraf wel met welke strategie je de interactie opzoekt. Het kan ook averechts werken, als dit niet goed wordt aangepakt.