Wat is personal branding? Volgens Wikipedia is personal branding “het proces van het ontwikkelen en uitdragen van een uniek merk en beeld van jezelf”. Dit proces gaat veel verder dan alleen het maken van een logo of een slogan, het is het verhaal dat je vertelt over jezelf. Een succesvolle personal branding is gebaseerd op eerlijkheid en authenticiteit, het creëren van waarde voor je doelgroep en het ontwikkelen van een sterke online en offline reputatie. In dit artikel vertellen we je meer over hoe je een succesvolle personal branding kunt neerzetten.
1. Wees jezelf
Personal branding gaat vooral over het uitdragen van je eigenheid. Wees niet iemand anders, maar wees trots op wie je bent. Vertel je eigen verhaal en laat je doelgroep zien waarom jij uniek bent. Laat ook als je ergens een afspraak hebt gehad je visitekaartje achter of laat een brochure drukken die je aan de persoon kunt geven waarmee je een gesprek hebt gevoerd. Hij of zij kan dit dan op een later moment nog eens rustig doorlezen. Op deze manier weet je zeker dat men je niet zo snel zal vergeten.
2. Wees eerlijk
Een succesvolle personal branding is gebaseerd op eerlijkheid en authenticiteit. Vertel je doelgroep niet wat ze willen horen, maar wees eerlijk over wie je bent en wat je doet. Dit zal je reputatie alleen maar versterken. Blijf ook standvastig en zorg ervoor dat je altijd hetzelfde verhaal blijft vertellen. Wees transparant naar jouw klanten toe, het zal worden gewaardeerd.
3. Creëer waarde
Personal branding gaat niet alleen over het verkopen van jezelf, het gaat ook om het creëren van waarde voor je doelgroep. Heb je iets te bieden wat je doelgroep waardevol vindt? Dan zul je al snel een merk worden waar ze naar teruggrijpen. Geef soms net een beetje extra, al kost het je iets meer tijd of moeite.
4. Wees consistent
Personal branding is een marathon, geen sprint. Het is belangrijk om consistent te zijn in wat je doet en zegt. Op deze manier bouw je langzaam maar zeker een sterke reputatie op. Zorg dat je continu in beweging blijft en op de hoogte bent van alle noviteiten binnen de branche waarin je actief bent. Het aanbod wat je hebt moet tenslotte altijd up to date zijn.
5. Zorg voor een sterke online aanwezigheid
Steeds meer mensen zoeken online naar informatie over bedrijven en personen. Zorg ervoor dat je een sterke online aanwezigheid hebt, zodat mensen je gemakkelijk kunnen vinden. Het is van belang dat je een overzichtelijke website hebt zodat mensen meteen kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Ga je ergens een unit huren, laat dan posters drukken om alvast te laten zien wie je bent.
6. Bouw een netwerk
Personal branding is niet alleen online, maar ook offline. Zorg ervoor dat je een sterk netwerk opbouwt, zodat mensen je gemakkelijk kunnen vinden en je verhaal kunnen horen. Maak eventueel ook gebruik van het netwerk van anderen. Je kunt elkaar alleen maar versterken als je dit doet. Bezoek bijeenkomsten waar je in gesprek kunt gaan met gelijkgestemden en/of potentiële opdrachtgevers. Jij bent je merk!
7. Zorg voor een sterke reputatie
Een succesvolle personal branding is niet mogelijk zonder een sterke reputatie. Zorg ervoor dat je een goede naam hebt bij je doelgroep, zodat ze je gemakkelijk kunnen vinden en je verhaal kunnen horen. Vraag aan opdrachtgever waarmee je al samenwerkt of hebt samengewerkt, of ze een review over jou en jouw bedrijf/diensten willen achterlaten. Potentiële opdrachtgevers kunnen op deze manier in één oogopslag zien hoe anderen over jou denken.