Om het enorme potentieel van Big Data te activeren, zullen organisaties nieuwe mindsets en capaciteiten moeten ontwikkelen. Volgens onderzoek van ‘The Boston Consulting Group’ (BCG) zijn zes aandachtsgebieden van cruciaal belang.
1. Ontdek nieuwe mogelijkheden
- Stimuleer op alle organisatieniveaus het ontdekken van nieuwe data-applicaties en de ontwikkeling van onconventionele ideeën.
- Verbeter de samenwerking tussen data-experts en managers van specifieke vakgebieden.
- Ontwikkel een experimentele ’test-en-leer-houding’ en combineer dit met snelheid en wendbaarheid.
2. Werk aan een cultuur van vertrouwen
- Communiceer duidelijk naar iedereen in de organisatie het beleid en de afspraken rond Big Data.
- Biedt keuzemogelijkheden voor het omgaan met dataverkeer. Zowel opt-in systemen als opt-out systemen zijn controversieel. Beter is een systeem van afspraken om met (persoonlijke) gegevens om te gaan dat is toegesneden op behoeften en wensen van individuele aanbieders en gebruikers van informatie.
- Laat de voordelen zien van onderlinge uitwisseling van data.
3. Leg de technische fundering
- Gebruik een platform dat voor iedereen in de organisatie slechts op een enkele uniforme manier te gebruiken is. Het moet ook schaalbaar zijn (mogelijkheden hebben toekomstige applicaties te implementeren) en tegelijkertijd ook geschikt zijn voor meerdere doeleinden.
- Voor organisaties die geïnvesteerd hebben in SQL-systemen (die niet zo flexibel zijn als nieuwere tools) geldt het devies deze systemen (voorlopig) aan te houden en indien gewenst plaatselijk te vernieuwen.
- Transformeer data (bijvoorbeeld van klanten) in realtime tot inzichten (klantaanbiedingen met een hoog persoonlijk gehalte).
4. Creëer de organisatie rond Big Data
- Creëer een ‘Big Data Center of Excellence’ waar expertise wordt opgebouwd.
- Ondersteuning van het senior-leiderschap van de organisatie is onontbeerlijk.
- Talentmanagement voor het aantrekken, ontwikkelen en behouden van informatiespecialisten is cruciaal voor de lange termijn.
5. Participeer in het Big Data-ecosysteem
- Kijk naar bestaande producten en diensten en zoek nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden.
- Identificeer strategische partners.
- Begin met kleine projecten, leer van resultaten en fouten, en schaal zonodig snel op.
6. Ontwikkel de kunst van het aangaan en onderhouden van relaties
- Investeer in relatiemanagement (in de wereld van Big-Data zal het belang van interorganisatorische samenwerking alleen maar toenemen).
- Streef samen met partners naar win-win contracten.
- Zorg voor naadloze integratie van mens en datasystemen (systemen moeten -onder bepaalde restricties- toegankelijk zijn voor derden).