We proberen allemaal ons best te doen en ons werk zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. Natuurlijk zijn we allemaal mensen en maken we fouten. Zo ook manager en leiders.
Om de boel eens om te draaien heb ik hieronder 5 verbeterpunten verzameld. Om terug te komen op de titel, je valt wat mij betreft in de categorie slechte manager als ze allemaal 100% voor jou gelden.
1. Niet luisteren
Ik heb het bij workshops regelmatig over luisteren. En dan bedoel ik echt luisteren en niet het wachten tot je weer wat kan zeggen. Mensen die niet luisteren en uitgaan van wat ze zelf denken en vanuit een oordeel over de ander. Bij dat laatste luister je vaak alleen naar de bevestiging voor je oordeel en je zorgt ervoor dat je niets nieuws te weten komt. Als je goed luistert kom je veel meer te weten. Zowel over de persoon die het vertelt, als over andere zaken. Luisteren doe je niet alleen met je verstand maar ook met je gevoel.
2. Zorgen dat mensen blijven doen wat ze doen
Leiderschap gaat niet over macht, maar over mensen. Als je mensen in je omgeving de ruimte biedt om te groeien wordt je als leider juist als ‘krachtig’ ervaren. Je ziet helaas regelmatig managers die de situatie graag houden zoals die is, met name mensen die hun werk goed doen, vooral in die positie houden. Stel je voor dat je een ander persoon op die plek zou moeten plaatsen. Nou hoeft het helemaal niet zo te zijn dat die bewuste persoon de ambitie heeft te groeien of iets anders (erbij) te willen. Maar als je het niet vraagt en mensen niet de mogelijkheid en vooral de ruimte biedt om te groeien/onderzoeken is de kans groot dat ze op hun eigen houtje gaan zoeken. Buiten de deur …
3. ‘We zijn hier om te werken. Niet om plezier te hebben’
Hard werken daar is nog niemand echt van omgekomen mits je de fun-factor niet vergeet. Wacht niet op de jaarlijkse personeelsfeest maar plan die borrel gewoon met elkaar. Vier dat de achterstand weg is, dat de zon schijnt, dat het vrijdag is. Niets houdt jou tegen om met je team iets te vieren. Jij moet de slingers ophangen!
4. Wat ik zeg en doe geldt voor jullie. Niet voor mij
Kreten als ‘practice what you preach’ en ‘walk your talk’ komen bij mij naar boven. Hoe kun je verwachten dat mensen je volgen als je zelf niet het goede voorbeeld geeft.Als leidinggevende ben je rolmodel en in veel gevallen zelfs mentor. Dat het niet altijd makkelijk is doet niets af aan de noodzaak om het goede voorbeeld te geven. Daarbij is de rol als mentor in mijn beleving een van de meest dankbare rollen die een leider heeft.
5. Communiceren zonder na te denken
Bijvoorbeeld door het gebruik van deze vier zinnen:
– ‘Ik ben de baas.’
– ‘Dat is niet mijn fout.’
– ‘Ik doe het zelf wel.’
– ‘Ik weet het. Ik heb overal aan gedacht.’
Ik hoop dat je niet te veel van je eigen gedrag herkent. Wees vooral alert op deze punten. Het helpt je meer te bereiken met je team.
Bron: blog van Erwin Siereveld op HRbase.