Wanneer je je eigen webshop hebt, ben je als de zaken goed lopen veel tijd kwijt aan het inpakken van artikelen voor verzending naar de klant. Verpakkingsmateriaal voor verzending is daarom iets wat je altijd op voorraad moet hebben. Maar voor welke producten kies je om jouw artikelen in te verzenden? Hoe zorg je ervoor dat je artikelen ongehavend aankomen? En hoe zorg je ervoor dat ze bij retourzending ongehavend terugkomen? We geven vijf tips voor verpakking voor webshops.
Cellofaan zakjes
Drukwerk is relatief kwetsbaar. Zelfs als er iets tegenaan schuurt kan er (oppervlakkige) schade aan ontstaan. Ook komen er snel vingerafdrukken op. Dat is zonde en wordt door klanten ook niet gewaardeerd. Wanneer je daarom zaken als kaartencollecties, foto’s of bijzonder postzegels verstuurd, is het verstandig om hier extra voorzichtig mee om te springen. Cellofaan zakjes bieden hierbij uitkomst. Deze kunnen gemakkelijk afgesloten worden met een plakstrip en zorgen ervoor dat de inhoud beschermd blijft tegen beschadigingen, waterschade en vingerafdrukken. Er bestaan overigens ook grotere formaten cellofaan zakjes die zich lenen voor het versturen van folders, brochures of tijdschriften.
Verpakking aanpassen aan omvang product
Het klinkt voor de hand liggend om te zeggen dat je de verpakking waarin je een product verstuurt moet aanpassen aan de omvang van het product. Maar hoe vaak stuur je nog artikelen op in een doos waar vooral veel lucht in zit, of die je in grote mate hebt moeten opvullen met schokwerend opvulmateriaal om te voorkomen dat het product door de doos heen stuitert onderweg? Dit is zonde van te grote doos en zonde van het geld dat je uitgeeft aan opvulmateriaal. Daarnaast wordt deze vorm van verspilling in deze tijd van bewustzijn op het gebied van duurzaamheid steeds vaker veroordeeld door de consument. Zorg dus voor verzenddozen in verschillende formaten.
Gepersonaliseerde verpakkingen
Jouw verzendingen zijn een marketingmogelijkheid. Laten we even Coolblue als voorbeeld nemen. Die webshop verstuurt artikelen in dozen en enveloppen die voorzien van de eigen huisstijl en daardoor opvallen en herkenbaar zijn. Daarmee zet je jezelf neer als sterk merk, werk je aan herkenning en profiteer je van de momenten waarop iemand met jouw post over straat gaat. Het is eigenlijk zonde om niet van deze gelegenheid te profiteren, maar het vergt natuurlijk wel een investering.
Doos met retoursluiting
Als webshop moet je er rekening houden dat artikelen die je naar klanten opstuurt ook weer geretourneerd kunnen worden. Natuurlijk wil je deze artikelen ook weer onbeschadigd ontvangen. Dan moet je klant wel een goede verpakking hebben om de artikelen in terug te sturen. Dat kan de doos zijn waarin ze verstuurd zijn, maar als een klant die zelf moet dicht tapen kun je er niet van uitgaan dat de doos ook echt goed gesloten teruggestuurd wordt. Investeer daarom in dozen met retoursluiting. Dit zijn dozen met een zelfklevende sluitstrip die gebruikt kan worden om de doos na opening ook weer goed te sluiten voor verzending. Dat is naast een voordeel voor jou omdat je artikelen dan in een stevige doos teruggestuurd worden ook een goede service naar je klanten toe die niet zelf hoeven lopen te hannesen met het verpakken van de artikelen.
Dubbelgolfkarton
Het liefst heb je dat niet alleen het product dat je verstuurd onbeschadigd bij de klant aankomt, maar ook de verpakking zelf. Als daar gaten in zijn gekomen tijdens het bezorgen, kan de klant in twijfel trekken of het product in de verpakking nog wel in orde is en het product retours sturen. Hoewel het vaak niet jouw fout is dat de doos beschadigd is geraakt, maakt het desalniettemin een slechte indruk wanneer jouw pakketje gehavend aankomt bij de klant. Daarom kan het een goede keuze zijn om voor robuustere verzenddozen te kiezen die gemaakt zijn van dubbelgolfkarton. Zo’n doos heeft twee lagen karton, waardoor hij veel beter bestand is tegen schokken. Dat komt ook de veiligheid van het product in de doos ten goede.
Maak van de verzending van je producten dus geen bijzaak, maar geef er voldoende aandacht aan door stil te staan bij zaken als beschadiging, retourzendingen en slimme marketingmogelijkheden. Zo kun je problemen voorkomen, aan je imago werken én de klant beter dienen. En wat is er nu belangrijker voor een webshop dan tevreden klanten?