In deze tijd zijn er steeds meer bedrijven die met elkaar concurreren. Het is daarom belangrijk om op een creatieve manier op te vallen en een bedrijf of product zo goed mogelijk te promoten. Dit wordt tegenwoordig veelal online gedaan, maar via deze platformen wordt het ook steeds moeilijker om uit te steken boven de massa.
Hierdoor blijft de combinatie van een marketingstrategie met offline drukwerk, bijvoorbeeld door het maken van stickers, nog altijd populair. Tijdens het adverteren met stickers zijn er verschillende punten waarop gelet moet worden. In deze blog vertellen wij 5 tips om je marketingstrategie met stickers te verbeteren.
1. Val op met je stickerdesign
Tijdens het bedenken van een ontwerp voor op de stickers is het belangrijk dat ze passen bij de doelgroep. Je wilt er natuurlijk voor zorgen dat het design opvalt wanneer ze worden opgeplakt. Originele stickers maken doe je het beste door het gebruik van felle kleuren, leuke plaatjes en pakkende teksten. Tijdens het maken van een design is het belangrijk om te letten op:
- De doelgroep
- Welke boodschap overgebracht moet worden
- De grootte en de vorm
- Worden de stickers direct geplakt?
- Worden de stickers verspreid?
2. Gebruik de achterkant van de sticker
Iets wat vaak over het hoofd wordt gezien tijdens het maken van stickers, is dat er ook van de achterkant gebruik kan worden gemaakt. Dit is vooral belangrijk wanneer de stickers worden uitgedeeld. De achterkant is een ideale plek om contactgegevens, couponcodes, websiteadres(sen), namen van de social media kanalen of een ‘call to action’ te plaatsen.
Het niet gebruiken van de achterkant is zonde. Je betaalt als bedrijf voor de stickers, maar gebruikt anders maar 50% van het geheel. Daarom is het aan te raden om de achterkant nooit volledig leeg te laten en altijd met iets waardevols op te vullen. Door hier gebruik van te maken wordt de marketingstrategie een nog groter succes!
3. Combineer het met online marketing
Zoals we net zeiden kan de achterkant gebruikt worden om bepaalde gegevens te tonen. Aan de hand van de boodschap die er wordt overgebracht, is het mogelijk om de stickers te combineren met jouw online marketingstrategie. Zo kun je door het plaatsen van de bedrijfsgegevens op de sticker mensen stimuleren om naar de website te gaan. Een goede manier om dit te doen is het plaatsen van een QR code op de stickers. Hierdoor kan er eenvoudig meer informatie worden verzameld, welke je niet direct op het ontwerp van de sticker zelf kwijt hoeft te zijn.
4. Deel de stickers uit
Een groot voordeel van dit promotiemiddel, is dat ze goedkoop zijn om te laten maken en vaak niet direct als reclame worden ervaren. Dit maakt het uitstekend uitdeelmateriaal voor bijvoorbeeld conferenties, beurzen, evenementen of op straat. Veel bedrijven stoppen stickers in de verpakking wanneer er een bestelling wordt verstuurd. Door de klant wordt dit gezien als ‘cadeautje,’ terwijl het eigenlijk ook een manier van reclame maken is.
Door de goedkope prijs van stickers worden ze vaak in grote hoeveelheden besteld. Bedrijven bestellen bijvoorbeeld in bulk al het drukwerk bij Drukland.nl.
5. Plak ze overal op
Naast het uitdelen van stickers is het nog effectiever om ze overal op te plakken. Hierdoor kan niemand meer om de boodschap heen en kun je als bedrijf makkelijker herkend worden. Op deze manier wordt op de lange termijn meer naamsbekendheid gecreëerd.
Plak de stickers op plekken waar mensen vaak langskomen of stil staan, bijvoorbeeld bij een stoplicht voor fietsers, brievenbussen, pakketjes, brieven, auto’s en lantaarnpalen. Tijdens het wachten op het groene licht kijken mensen om zich heen. Hierdoor spotten ze de stickers en zien ze de reclame. Hoe vaker jouw ontwerp wordt gespot, hoe sneller dit herkend zal worden.
Blijf met stickers plakken bij jouw klanten
Wanneer er gebruik wordt gemaakt van stickers, is het belangrijk dat er van tevoren wordt uitgezocht of ze overal geplakt mogen worden. Het is namelijk niet toegestaan om overal stickers te plaatsen. Let er tijdens het bedenken van de marketingstrategie dus op dat de stickers op de juiste plekken opvallen. Door bovenstaande tips te volgen, in combinatie met jouw online marketingstrategie, heb je de grootste kans dat jouw boodschap ook blijft plakken met jouw eigen gemaakte stickers.