Mankracht, slapeloze nachten, georganiseerde chaos, maandenlange planning, liters koffie en wat hobbels onderweg en uiteindelijk komt het allemaal samen – je hackathon is officieel begonnen. Waarom heb je dat precies allemaal meegemaakt? Er moet natuurlijk wel een reden zijn! Hier zijn daarom vijf goede redenen om je ervan te overtuigen dat een hackathon organiseren je bedrijf ten goede zal komen, en dat het de moeite waard is om door te gaan met de planning. Eigenlijk moet je niet eens stoppen bij één hackathon, organiseer er juist meerdere per jaar!
Vind nieuwe talenten
Het inhuren van getalenteerde ontwikkelaars of ingenieurs is altijd lastig voor bedrijven, aangezien de meesten een betaalde baan met bevredigende voordelen hebben en in een omgeving werken waar ze in de loop der jaren zeer comfortabel en tevreden zijn geworden. Als de hackathon die je organiseert verleidelijk genoeg is voor talenten om deel te nemen, ben je halverwege het proces. Je hoeft dan namelijk alleen nog maar on-site rekrutering uit te voeren om nieuwe talenten te werven!
Verbreed je horizon
Bij het kiezen van een thema voor je hackathon is het misschien een goed idee om van de gelegenheid gebruik te maken en verder te reiken dan de gebruikelijke uitdagingen waarmee je als bedrijf wordt geconfronteerd. NVIDIA, een leider in GPU- en AI-computing, heeft bijvoorbeeld een wereldwijde Challenge georganiseerd gericht op kunstmatige intelligentie en deep learning om de vooruitgang van AI, machine learning en deep learning te stimuleren. Als je besluit een soortgelijke weg te volgen dan kun je mogelijk de kennis en ervaring van je bedrijf uitbreiden.
Verwerf nieuwe contacten en zakenpartners
De kans is groot dat je organisatie verschillende marketingcampagnes heeft gehouden om belangrijke productaanbiedingen te promoten. Soms kan het helpen om die mensen gewoon eens uit te nodigen en middels en hackathon kennis te laten maken met je bedrijf. Het kan handig zijn om een bedrijf als hackathonopmaat.nl in te schakelen voor de organisatie van je hackathon. Zij kunnen je ook helpen bij de werving van deelnemers voor je hackathon of misschien zelfs het werven van sponsoren voor je evenement.
Promoot je merk
Het is geen geheim dat grote evenementen nogal wat gespreksstof opleveren en je wilt dat je bedrijf het belangrijkste onderwerp van dat gebabbel is. Door een interessante hackathon te organiseren, zal je merknaam gehoord worden, wat altijd wenselijk is. Bouw klantrelaties op en zorg dat concurrenten geen schijn van kans maken.
Verbeter de vaardigheden van je team
Wanneer je bedrijf een evenement organiseert, is het belangrijk om een paar enthousiastelingen te hebben die de hackathon willen trekken. Daarnaast bied je hen ook de mogelijkheid om ervaring op te doen op nieuwe gebieden. Sta hiervoor open! Het is de beste manier om personeel aan je te binden. Tijdens een hackathon kun je namelijk veel leren en het versterkt de teambuilding.
Wil jezelf een hackathon organiseren en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem contact op met een partij als Hackathonopmaat. Via hun website kun je een hackathon offerte opvragen.