Online marketing heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen. Sinds een jaar of drie zijn de uitgaven aan online marketing net zo hoog als aan offline marketing, of zelfs net iets hoger. Dit hoeft niet te betekenen dat je offline marketing maar gelijk moet afschrijven. Het heeft diverse voordelen ten opzichte van online marketing, en blijft dus zeker relevant om je naamsbekendheid te vergroten of je omzet te verhogen. Waarom dat zo is? Hieronder lees je er meer over.
Hoe kun je offline adverteren?
Voordat er verder wordt ingegaan op het belang van offline marketing, is het goed nog even te verduidelijken wat er precies mee bedoeld wordt. Offline marketing omvat eigenlijk alle vormen van reclame waarmee offline geadverteerd wordt. Enerzijds kun je denken aan bijvoorbeeld reclames op tv of op de radio. Anderzijds gaat het om printmedia. In deze categorie kun je denken aan flyers, folders en brochures, maar ook aan advertenties in tijdschriften, op billboards of op posters.
Vooral een flyer online maken kan hierbij erg effectief zijn. Ze zijn gemakkelijk te verspreiden, en trekken goed de aandacht. Juist omdat bedrijven er tegenwoordig minder vaak voor kiezen is er minder clutter en daardoor meer aandacht. Daarnaast vraagt online een flyer maken geen grote investering. Je hoeft er geen prijzige professionele hulp voor in te huren, omdat je het eenvoudig zelf kunt doen.
1. Beter opvallen
De eerste reden waarom offline marketing nog steeds relevant is, werd hierboven al kort genoemd. Aangezien alles tegenwoordig online lijkt te gebeuren, is het daar vechten om aandacht. Hoeveel aandacht denk jij nog bijvoorbeeld dat je advertentie op social media krijgt, tussen al die andere advertenties? Juist omdat bedrijven minder inzetten op offline marketing, val je hier meer op.
2. De offline doelgroep benaderen
Vandaag de dag lijkt zelfs iedere grootouder op Facebook te zitten. Maar hoewel veel mensen gebruikmaken van internet, geldt dit nog niet voor echt iedereen. Ben jij juist op zoek naar de doelgroep die nog niet (veel) online is? Dan is er vast wel een offline medium of kanaal waarmee je ze wel kunt benaderen.
3. Persoonlijke interactie wordt meer gewaardeerd
Hoewel het internet zeker goede dingen heeft meegebracht, kun je niet ontkennen dat de communicatie er veel vluchtiger is. We blijven nu eenmaal mensen, en veel mensen hechten meer waarde aan direct persoonlijk contact en een persoonlijkere benadering. Dit wekt vertrouwen en laat mensen je bedrijf beter onthouden, iets dat een voordeel is bij een toekomstige keuze voor een bepaald product of dienst.
4. Potentiële klanten waarderen de moeite
Haast iedereen weet hoe gemakkelijk het tegenwoordig is om online een bepaalde doelgroep te targetten. Heb je online een mooie flyer of poster laten maken, of een opvallende reclamespot voor de radio of tv? Dan waarderen mensen het extra dat je laat zien dat je moeite doet om de aandacht te trekken.
5. Offline en online marketing combineren
Hoewel hierboven vooral de voordelen van offline marketing zijn beschreven, is het belangrijk om te onthouden dat offline en online marketing elkaar perfect kunnen aanvullen. Door multimediaal in te zetten op exposure zorg je er op een optimale manier voor dat je naam bij (potentiële) klanten bekend is. De voordelen van offline marketing en de beste online marketingstrategieën kunnen elkaar zo versterken.
Conclusie: hoewel online marketing sterk in opkomst is, blijft offline marketing relevant. Vooral als je kiest voor een mix van diverse kanalen, creëer je een zo groot mogelijke naamsbekendheid.
Foto: https://pixabay.com/photos/refridgerator-car-ice-cream-953689/