Veel mensen kopen tegenwoordig producten online die vervolgens thuisbezorgd worden. Webshops worden hier stinkend rijk van en dan gebruiken ze ook nog eens maniertjes om ervoor te zorgen dat je meer bestelt dan je eigenlijk van plan was. Hoe ze dit doen, is belangrijk om te weten zodat je niet in hun trucjes trapt. Het onderzoek van ExpressVPN heeft twintig manieren gevonden waarop je webshops je verleiden om meer uit te geven. Hieronder vind je de vijf meest gebruikte trucjes.
Waarschuwingen voor beperkte voorraad
Als je op een webshop zit, is de kans groot dat je iets in de trant van ‘nog maar 3 op voorraad’ ziet. Zo creëren de verkopers een gevoel van urgentie en proberen ze in te spelen op je FOMO. Je bent hierdoor sneller geneigd om een bestelling te plaatsen, terwijl de kans groot is dat de webshop eigenlijk meer producten op voorraad heeft dan ze aangeven. Overigens wordt dit niet alleen bij producten gebruikt, maar ook hotelsites gebruiken deze truc vaak.
Aftelklokken
Veel webshops maken gebruik van sales die soms op een gegeven moment stoppen. Ze plaatsen hiervoor een aftelklok op de site zodat de klant weet wanneer de aanbiedingen beëindigd worden. Hier maken de verkopers echter ook wel eens misbruik van. Soms is er niet eens tijdslimiet maar zie je toch een aftelklok verschijnen, waarmee de winkelier opnieuw een gevoel van urgentie probeert te creëren bij de potentiële kopers. Zo plaats je mogelijk sneller een bestelling aangezien je de korting niet wilt missen.
Aankoopgegevens
Er zijn daarnaast ook genoeg webshops die bij elk product een bericht zoals ’18 mensen kochten dit product in de afgelopen 24 uur’ plaatsen. Ze tonen dit om gebruik te maken van sociale bewijskracht. Mensen denken dan dat het product wel goed moet zijn als anderen het ook kopen. Niet alleen webshops maken gebruik van deze handige manier om de potentiële klanten te verleiden, ook hotelsites doen dit. Zo tonen ze de populariteit van kamers en beïnvloeden ze de beslissing van de klant.
Bulkkorting
Je krijgt bij een bulkkorting een besparing als je op dezelfde webshop meerdere artikelen koopt. Soms moet je ook nog daadwerkelijk van hetzelfde product meerdere items aanschaffen. Al met al worden klanten met deze strategie aangemoedigd om meer te bestellen en daardoor dus ook meer uit te geven in de online winkel. Het zou zelfs kunnen dat consumenten zo graag de bulkkorting willen dat ze producten toevoegen aan het winkelmandje die ze eigenlijk niet eens nodig hebben of willen.
Cross- en upsells
Als je een artikel aan je winkelmandje toevoegt, tonen webshops soms gerelateerde artikelen en uitbreidingen. Dit kan ook gebeuren bij het afrekenen. De winkeliers verhogen met deze strategie hun gemiddelde bestelwaarde aanzienlijk. Ze tonen hiervoor bijvoorbeeld ‘Andere klanten hebben ook gekocht:’ en noemen dan een paar producten, wat vaak accessoires zijn die passen bij je aankoop. Er zijn steeds meer webshops die gebruik maken van dit trucje om hun consumenten te verleiden, wat dus ook nog eens goed werkt.