Lang niet iedereen is in de wieg gelegd om leiding te geven. Men moet over bepaalde kwaliteiten beschikken om anderen aan te sturen. Vooral in tijden van crisis komt naar voren wie geschikt is voor het leiderschap en wie niet. De coronacrisis is daar een voorbeeld van. Maar er zijn meerdere situaties die als kritiek kunnen worden beschouwd. Een sterke leider is op ieder scenario voorbereid en weet deze in korte tijd om te buigen naar een oplossing.
Vanwege de pandemie werken de meeste mensen noodgedwongen vanuit huis. De werkgever heeft daardoor beperkt zicht op de werknemers, nu zij niet meer fysiek aanwezig zijn op de werkvloer. Toch doet dit niets af aan de wettelijke verplichtingen omtrent de digitale veiligheid van het bedrijf én van de klanten. Een goede leider moet dus de nodige maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat alle online communicatie veilig verloopt.
Het belang van digitale beveiliging
Als het goed is, zijn de computers op het werk al optimaal beveiligd. Wanneer werknemers op hun eigen computer of laptop gevoelige bedrijfs- of klantinformatie verwerken, brengt dit verschillende risico’s met zich mee. Vaak hebben particuliere gebruikers hun computer onvoldoende beveiligd tegen virussen en malware. Ook is het mogelijk dat huisgenoten gebruik maken van dezelfde computer, waardoor derden onbedoeld toegang kunnen krijgen tot vertrouwelijke data.
Het is daarom van groot belang om thuiswerkers via een beveiligde verbinding te laten werken. Op grond van de Algemene Privacy Verordening (AVG) en ISO 27001 is de werkgever daartoe zelfs verplicht. Om aan deze verplichting te voldoen, kan men de thuiswerkers een VPN laten inschakelen. Wat is VPN? Een Virtueel Privénetwerk dat zorgt voor de encryptie van het internetverkeer tussen de persoonlijke pc of laptop en de internet service provider (ISP). Hiermee voorkomt men dat hackers de uitgewisselde informatie kunnen lezen als gevolg van een datalek. Bovendien zijn gegevens niet meer te herleiden tot de oorspronkelijke verzender en biedt een VPN bescherming tegen malware.
Vaardigheden
Alles staat of valt met een veilige werksfeer en een secure omgang met gevoelige informatie. Daarbij zal een goede leider over een aantal vaardigheden moeten beschikken om een crisis af te wenden of te beheersen.
Communicatie
De leider of werkgever is het eerste aanspreekpunt en de eindverantwoordelijke in geval van een crisis. Alle ogen zullen op hem of haar gericht zijn. Er wordt dan ook verwacht dat hij of zij snel met een adequaat antwoord komt. Hoe beter de leider communiceert met alle betrokkenen, hoe groter het vertrouwen. Werknemers zullen ook gemotiveerder zijn om mee te werken aan de oplossing van het probleem.
Zelfbeheersing
Niemand zit te wachten op een crisis. Toch moet men er rekening mee houden dat niet alles altijd volgens plan zal verlopen. Een leider die in paniek raakt of zich in zijn schulp terugtrekt, vergooit alle kansen om de situatie te verbeteren. Kalm blijven, duidelijk communiceren en rationeel handelen is dan ook het devies.
Aanpassingsvermogen
Een crisis zou geen crisis zijn als alles bij het oude blijft. Een nieuwe, onbekende situatie vraagt om ongebruikelijke maatregelen en acties. Een goede leider kan snel inspringen op de nieuwe situatie. Hij of zij is flexibel, houdt niet vast aan oude dogma’s en past zich in korte tijd aan de nieuwe situatie aan.
Creativiteit
Er zijn verschillende manieren waarop men met een crisis kan omgaan. Meestal bestaat er geen eenduidige oplossing en zal een leider moeten onderzoeken welke acties het beste effect zullen hebben. Hiervoor is een grote mate van creativiteit vereist. Hij of zij zal verschillende invalshoeken en mogelijke oplossingen moeten belichten. Een goede leider zal dit meestal in samenspraak met partners of een team doen. Hij of zij maakt gebruik van de eigen capaciteiten en die van anderen om buiten de kaders te kunnen denken.
Inlevingsvermogen
Een crisis heeft effect op alle betrokkenen. Het gaat niet alleen om de reputatie van het bedrijf. Ook werknemers, klanten en leveranciers hebben baat bij een effectieve remedie. Een capabele leider is zich daarvan bewust en zal alle opties voor alle betrokkenen afwegen, om zo te komen tot de minst ingrijpende en meest efficiënte oplossing voor iedereen.