Promotionele producten zijn handelswaar met het logo van het bedrijf en die gratis worden gedistribueerd om het bedrijf te promoten bij potentiële en huidige klanten. Daardoor kan het dan ook een goed idee zijn om deze artikelen te gebruiken voor de marketing van je merk. Het kan alleen wel lastig zijn om te kiezen welke promotionele producten je wilt inzetten. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor polsbandjes, maar dit is maar een van de vele opties die je hebt. Het kiezen van promotionele producten kun je doen met de onderstaande tips!
Doe je onderzoek
Je hebt bijna onbeperkte keuzes voor zakelijke promotionele producten, waardoor het kiezen van een product een onoverkomelijke taak kan lijken. Probeer inspiratie op te doen uit populaire producten met hoge succespercentages. Bekijk hiervoor onder meer studies en statistieken om je te helpen beslissen over een aanpak om te bepalen welk product je nodig hebt. Onderzoekers ontdekten bijvoorbeeld dat promotionele producten bovenaan de lijst stonden van advertentiemethoden die een actie uitlokten onder alle generaties. Dit betekent dat het uitdelen van promotionele producten effectiever is in het aanmoedigen van doelgroepen van alle leeftijden om een actie uit te voeren dan mobiele, uitgezonden, gedrukte en zelfs online vormen van advertenties.
Bepaal de ontvanger
Het is belangrijk om aan je klanten te denken bij het kiezen van de promotionele producten. Stel vragen om meer over ze te weten te komen en een idee te krijgen van welke items je ze moet geven. Hierbij moet je onder meer denken aan hun geslacht, leeftijd, inkomen, interesses en baan. Als je die informatie eenmaal hebt gekregen, bedenk dan een product dat ze in hun dagelijks leven kunnen gebruiken. Zo goed als iedereen gebruikt bijvoorbeeld een waterflesje, daardoor kan tacx bidons bedrukken met het logo van je bedrijf een goed idee zijn.
Kies je distributiemethode
Promotionele producten zijn alleen effectief als je ze in handen van je klant krijgt. Er zijn tal van manieren om je items uit te delen, maar bepaalde producten werken beter voor bepaalde distributieplannen. Hier volgen enkele voorbeelden om je een idee te geven van producten en distributie:
- Kalenders en magneten zijn lichtgewicht en plat en kunnen geweldig zijn voor postpromoties.
- Grotere artikelen zoals bekers en kleding kunnen het beste op beurzen worden gegeven met een bijpassende draagtas om ze te dragen.
Het is belangrijk om na te denken over wat je geeft en ervoor te zorgen dat het product geschikt is voor het evenement.
Controleer materialen en merkvereisten
De gebruikelijke manieren om items te merken zijn onder meer bedrukking en gravure. Verschillende items zijn gemaakt van verschillende materialen, wat van invloed is op welke brandingmethode wordt gebruikt. Hoe beïnvloedt dit je marketing? Sommige brandingmethoden gaan langer mee. Als je er zeker van wilt zijn dat alle aspecten van je promotieartikelen milieuvriendelijk zijn, moet je alles controleren, van materialen tot processen die nodig zijn om ze te maken. Neem je tijd hiervoor zodat je de promotionele producten optimaal kunt ontwerpen en produceren.