Een manager is vaak een duizendpoot waar van alle kanten aan getrokken wordt. Dat maakt het soms moeilijk om het overzicht te bewaren over alles waar je verantwoordelijk voor bent. Dat kan op zijn beurt weer leiden tot stress, en stress is voor niemand goed. Een gestreste manager is ook niet in staat om op een rationele manier leiding te blijven geven. Daarom zetten we 4 tips om als manager het overzicht beter te bewaren op een rijtje.
Timemanagement training
Een deel van de chaos kan ook in jezelf zitten. Als jij niet goed in staat bent om orde te scheppen voor jezelf, kun je snel de draad kwijtraken. Dat wil echter niet zeggen dat je dan per se ongeschikt bent als manager, want orde scheppen kun je leren. Volg bijvoorbeeld eens een timemanagement training. Dan krijg je de tools aangereikt om op een geordende manier met zowel jouw tijd als die van je personeel om te gaan. Als je hierdoor in staat gesteld wordt om voor al je taken tijd in te ruimen, heb je het overzicht weer terug.
Taken zo snel mogelijk oppakken
Nieuwe zaken die geregeld moeten worden, kun je beter zo snel mogelijk afhandelen, zodat ze van je lijstje en uit je hoofd kunnen. Dat betekent natuurlijk niet dat je andere werkzaamheden eindeloos vooruit moet blijven schuiven. Maar zaken die relatief snel opgelost kunnen worden, kunnen vaak wel even voorgaan op taken waar niet zoveel druk op staat. Eén manier om een taak zo snel mogelijk uit je hoofd te krijgen, is door het te delegeren.
Delegeren
Veel mensen die ergens eindverantwoordelijk over zijn hebben moeite om zaken uit handen te geven, omdat ze bang zijn dat het dan niet naar behoren gebeurt. Dat getuigt natuurlijk van weinig vertrouwen in anderen. Denk jij ook zo? Vraag jezelf dan eens af of het wel terecht is dat je bepaalde taken niet aan andere durft toe te vertrouwen. Als je leert delegeren, kun je namelijk bij jezelf druk van de ketel halen. Vaak zijn medewerkers die het vertrouwen krijgen om ergens de verantwoordelijkheid voor te nemen namelijk juist erg gemotiveerd om het zo goed mogelijk te doen. Zo bied je je personeel ook de kans om te groeien.
Geen open deur beleid
Jouw taken gaan verder dan alleen vragen van je personeel beantwoorden. Die vragen kunnen je echter wel uit je concentratie halen. Hoezeer je ook in contact wil blijven met je personeel, is een open deur beleid mogelijk geen goede keuze als je al moeite hebt met het behouden van het overzicht. Spreek daarom met je personeel af dat er bepaalde momenten zijn waarop ze kunnen komen met vragen, en dat je daarbuiten alleen gestoord wordt voor hele dringende kwesties. Zo voorkom je ook dat je geïrriteerd raakt omdat je gestoord wordt tijdens je werk en navenant reageert.
Blijf je ondanks deze mogelijke oplossingen toch overlopen? Dan doe je er goed aan om met je baas te bespreken dat je een te hoge werkdruk ervaart en dat het zo niet verder kan. Misschien heeft hij of zij dit namelijk helemaal niet door. Uiteindelijk moet je niet alleen aan het welzijn van het bedrijf denken, maar zeker ook aan je eigen welzijn.