De doeltreffendheid van een organisatie houdt niet alleen verband met bedrijfsefficiëntie, maar het is net zo belangrijk dat professionals zich ook richten op de kwaliteit van de dienstverlening. De sleutel tot hogere organisatieprestaties is het gebruik van de juiste instrumenten en strategieën om een specifiek doel te bereiken. Maak hier kennis met 3 vitale strategieën die de effectiviteit van jouw bedrijf verhogen.
1. Effectief gebruik maken van de HR-afdeling
De personeelsafdeling van een bedrijf speelt een sleutelrol in de organisatorische doeltreffendheid van het bedrijf. Aangezien de HR-afdeling in een bedrijf een sleutelrol spelen bij de aanwerving van nieuwe werknemers, hebben zij vanzelfsprekend ook een belangrijke invloed op de doelstellingen van het bedrijf. Het betrekken van HR-professionals kan helpen bij het ontwikkelen en doorvoeren van veranderingen in het bedrijf om de organisatie te verbeteren. Zij bieden namelijk een uniek perspectief dat managers wellicht over het hoofd zien, en spelen een vitale rol bij het identificeren van de juiste professionals voor nieuwe functies binnen het bedrijf.
2. Een methodiek voor kwaliteitsprincipes en technieken
Met de toenemende kwaliteitseisen vanuit consumenten, neemt bij veel ondernemingen het besef toe om te opereren op een gestructureerde manier om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Hierbij is het belangrijk om aan de hand van een slimme methodiek in staat te zijn om de organisatieprestaties te kunnen berekenen. Op deze manier kan het risico op het maken van fouten ingeperkt worden, zonder enorme investeringen te hoeven doen. Om jouw onderneming te voorzien van de handvatten die dit mogelijk maken heeft een creative agency Rotterdam, genaamd The Lean Six Company, de Six Sigma methodiek ontwikkeld. Dit is een methodiek die voortborduurt op een kwaliteitscirkel van William Edwards Deming, die 5 verschillende fases omvat. Wil je meer weten hoe dit werkt en hoe je deze in de bedrijfspraktijk kan brengen? Kijk dan eens op www.theleansixsigmacompany.nl/wat-is-six-sigma/ voor meer informatie.
3. Betrek proactief de overweging van de klant
De organisatieprestaties kunnen alleen naar nieuwe hoogtes gebracht worden wanneer de behoeften en belangen van de klant worden gewaardeerd. Dit heeft alles te maken met kwaliteitsbeheer: als jouw onderneming geen kwaliteitsproduct of -dienst kan leveren, zullen klanten immers op zoek gaan naar alternatieven voor hun behoeften en doelstellingen.
Om de overweging van jouw klanten te betrekken, kun je ze vragen om hun feedback met je te delen. Denk hierbij aan het invullen van een vragenlijst in te vullen of vragen te beantwoorden over de verleende diensten. Probeer uit te zoeken wat jouw klanten precies van jouw bedrijf willen en welke diensten volgens hen het meest waardevol zijn voor hun behoeften en doelstellingen. Het zijn uiteindelijk de bedrijven die rechtstreeks met klanten in contact staan die in staat zijn om de algehele kwaliteit van de bedrijfspraktijken naar een hoger niveau te tillen.