Als bedrijf kan het een goed idee zijn om te investeren in relatiegeschenken. Veel bedrijven doen dit dan ook. Misschien heb je zelfs wel directe concurrenten die de klanten en/of partners voorzien van relatiegeschenken. Mede daarom is het goed om je eens in de mogelijkheden te verdiepen. Het is namelijk een investering, maar door de vele voordelen die je eruit haalt zal het voor veel bedrijven de moeite waard zijn. Je weet waarschijnlijk wel dat relatiegeschenken goed zijn voor het bedrijf; hier zetten we nog even voor je op een rijtje waarom je zou moeten investeren in relatiegeschenken.
Je bouwt een band op met je klanten
Als eigenaar van een bedrijf weet je dat jouw product of dienst niet de enige reden is dat mensen bij jou aankloppen. Mensen kopen het product ook bij jou, omdat jij het gezicht achter het bedrijf bent. Ze vinden het bijvoorbeeld fijn hoe jij met hen communiceert of hoe je hun eventuele klachten verwerkt en oplost. Veel bedrijven zoeken graag de connectie op met de klant. Zo kunnen ze hen voorzien van de beste customer experience. Misschien heb je het gevoel dat je deze connectie mist met de klanten of zou je dit willen versterken. Wanneer dit het geval is, kunnen relatiegeschenken de perfecte oplossing bieden. Wat je geeft is natuurlijk aan jou, maar weet dat het je zakelijke relaties in elk geval ten goede komt. Kijk bijvoorbeeld eens tussen de relatiegeschenken van Maxilia om inspiratie op te doen. Mensen vinden het niet alleen leuk om iets te krijgen, maar je zet zo ook de regel van wederkerigheid in werking!
Het dient als promotiemiddel
Wist jij dat een potentiële klant ongeveer zeven contactmomenten nodig heeft met een bedrijf voordat ze overgaan op actie? Stel je nu eens voor dat jij bijvoorbeeld aan 500 mensen een bedrukte sleutelhanger schenkt. Er zal waarschijnlijk een gedeelte zijn dat deze sleutelhanger gaat gebruiken. Deze sleutelhangers zullen niet op één plek blijven liggen, dat betekent dat veel mensen de sleutelhangers gaan zien. Het zien van die sleutelhanger is een contactmoment. Dat betekent dat je bij iedere potentiële klant die dit ziet, alweer één contactmoment dichterbij bent. Als het je doel is om relatiegeschenken in te zetten als promotiemateriaal, willen we je aanraden om iets cadeau te doen wat ook echt wordt gebruikt. Geef een cadeau waar jouw klant iets aan heeft. Denk bijvoorbeeld aan een handige Dopper, thermosfles of zelfs een paraplu. Op deze manier heeft deze promotiestunt de hoogste kans van slagen.
Onderhoud een goede relatie met partners
Relatiegeschenken zijn zeker niet alleen weggelegd voor klanten, je kunt ook partners van het bedrijf een leuk cadeautje opsturen. Misschien waren er bepaalde consultants die je dit jaar een aantal keer hebt geraadpleegd. Als dit zo is kan het heel attent zijn om hen een leuk cadeautje op te sturen. Dit kan van alles zijn. Je kunt op een willekeurig moment iets opsturen, maar je kunt het relatiegeschenk ook bewaren voor een speciale gelegenheid. Denk bijvoorbeeld aan de feestdagen of het nieuwe jaar! Het kan ook tof zijn om samen een succes te vieren waar de ander aan heeft meegeholpen. Je zorgt er op deze manier voor dat je de relatie met de zakenpartners goed onderhoudt.